Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEmblemsvåg, Jan
dc.contributor.authorBerg-Olsen, Vilde Eline
dc.date.accessioned2022-02-23T18:19:25Z
dc.date.available2022-02-23T18:19:25Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:100190160:101330334
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2981104
dc.description.abstractHvordan kan bærekraftige løsninger for transport påvirke måten vi frakter fersk laks? Bærekraftige løsninger blir mer og mer relevant for hver dag som går, da vi som mennesker blir mer bevist på at vi sammen må sørge for å forvalte jordkloden på en bedre måte. Etter å ha satt meg inn i teori som omhandler transportløsninger, klimagassutslipp og laks som produkt, kom jeg frem til at det ville være hensiktsmessig å gjennomføre en kvalitativ casestudie, problemstillingen ble formulert på følgende vis: Hvordan kan bærekraftig transport av fersk laks realiseres, samtidig som kundens behov blir tilfredsstilt? Formålet med studien er å kartlegge hvilke transportløsninger som finnes den dag i dag for transport av fersk laks, for å så se på om det finnes bærekraftige alternativ som kan benyttes samtidig som kundens behov blir ivaretatt og tilfredsstilt. For å få svar på problemstillingen har jeg gjennomført dybde intervjuer med informanter fra bedriften Nor Seafoods AS, et selskap som eksporterer både hvit og rød fisk til land over hele verden. Det har også blitt innhentet relevant teori fra litteraturen for å hjelpe med forståelsen rundt tema og problemstilling. Gjennom analyse og bearbeiding av teorien sett i sammenheng med funnene fra dybdeintervjuene fant jeg ut at bærekraftige løsninger for transport av fersk laks på mange måter allerede er realisert. Det vil derimot ikke være sannsynlig at det kun vil bli benyttet en løsning, men en intermodal løsning. Kombinasjon av to transportløsninger, for å sammen skape bærekraftig transport.
dc.description.abstractHow can sustainable transport solutions affect the way we transport fresh salmon? Sustainable solutions are becoming more and more relevant with each passing day, as we as humans become more aware that together we must ensure that the planet is managed in a better way. After getting acquainted with the theory that deals with transport solutions, greenhouse gas emissions and salmon as a product, I came to the conclusion that it would be appropriate to conduct a qualitative case study, the problem to be addressed was formulated as follows: How can sustainable transport of fresh salmon be realized, while at the same time satisfying the customer's needs? The purpose of the study is to map which transport solutions exist today for the transport of fresh salmon, and then look at whether there are sustainable alternatives that can be used at the same time as the customer's needs are taken care of and satisfied. To get an answer to the problem, I have conducted in-depth interviews with informants from the company Nor Seafoods AS, a company that exports both white and red fish to countries all over the world. Relevant theory has also been obtained from the literature to help with the understanding of the topic and issue. Through analysis and processing of the theory seen in connection with the findings from the in-depth interviews, I found that sustainable solutions for the transport of fresh salmon in many ways have already been realized. On the other hand, it will not be probable that only one solution will be used, but an intermodal solution. Combination of two transport solutions, to together create sustainable transport.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBærekraftig transport av fersk laks
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel