Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBang Svendsen, Stine H.
dc.contributor.authorKamstrup, Esben
dc.date.accessioned2022-02-18T18:26:24Z
dc.date.available2022-02-18T18:26:24Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55578825:15740250
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2980311
dc.description.abstractWikipedia er en kunnskapsarena som benyttes i utstrakt grad av studenter og elever. I skolen er imidlertid lærere kritiske til å la elevene bruke denne kunnskapsarenaen. I de nye styringsdokumentene i LK20 vektlegges det å oppdra elevene til kritisk tenkning, dybdelæring og demokratisk medborgerskap sterkt. Skolens kunnskap er ofte knyttet til dominerende ideologier. Wikipedia som kunnskapsarena har potensiale til å utfordre det etablerte gjennom å være en brukerstyrt plattform, hvor alle potensielt skal kunne komme til orde. I Wikipedias retningslinjer vektlegges det at ulike syn skal komme til orde, samtidig som kunnskapen skal etterstrebe objektivitet, nøytralitet og verifiserbarhet. Spørsmålet for denne oppgaven er hvordan disse retningslinjene rekontekstualiseres når kunnskapskonstruksjon om et ideologisk kontroversielt tema forhandles. Med kritisk diskursanalyse som teoretisk og metodisk rammeverk søker oppgaven å undersøke hva som kjennetegner konstriksjonen av kunnskapen og hva som kjennetegner kunnskapens kvaliteter med hensyn til verifiserbarhet, nøytralitet og objektivitet. Med bakgrunn i analysen vil kunnskapens rolle med hensyn til skolens formål om å fremme kritisk kompetanse, dybdelæring og demokrati og medborgerskap diskuteres. Sentrale funn er at rekontekstualiseringen av retningslinjene, heller enn å gi ulike aktører en stemme,stilnerderes stemmer gjennom å tømme kunnskapen for ideologisk innhold. Ved at kunnskapen tømmes for ideologisk innhold forsvinner aktørskap, mening, og perspektiver. Dette gjør kunnskapen lite egnet for skolens mål om kritisk tenking, dybdelæring og demokratisk oppdragelse. Det argumenteres for at siden elevene bruker Wikipedia i utstrakt grad er det viktig at læreren forholder seg aktivt til kunnskapsinnhentingen til elevene for å sikre innhold med mening i temaer som søker meningsbrytning, heller enn å ignorere Wikipedia som plattform.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleEn kritisk diskursanalyse av kunnskapskonstruksjon om kontroversielle tema på Wikipedia.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel