Unge voksne utenfor arbeidslivet – veien tilbake
Abstract
Denne kvalitative studien sitt overordnede formål er å undersøke hva som varsuksessfaktorene hos ungdommer utenfor arbeidslivet, som fikk tilrettelegging for å blisysselsatt. Dette ble gjort for å utforske i dybden hva ungdommene opplevde sombetydningsfullt i jobbsøkerprosessen. Det ble utført semistrukturerte intervju med til sammenseks informanter, derav fire ungdommer som har fått tilrettelegging og suksessfullt blittsysselsatt og to rådgivere som har erfaring innenfor tematikken. Hensikten med utvalget var åinnhente ulike perspektiver for å få bred forståelse om temaet. Tematisk analyse ble brukt ianalysen.
Resultatene viste at det finnes flere aspekter ved tilretteleggingen ungdommene fikksom de opplevde som positive for at veien inn i arbeidslivet skulle bli suksessfullt.Hovedfunnene er at sosial støtte i form av instrumentell og emosjonell støtte skapte tryggerammer for ungdommene, ga de gode verktøy i prosessen, og bidro til å bygge relasjoner sombetydde at ungdommene hadde noen rundt seg å støtte seg på. Dette kan bety atkontaktpersonen i Ungdomsprosjektet gir den sosiale støtten som forsvinner når de ikke er iskole eller arbeid. Mestring førte til at ungdommene fikk mer troen på at arbeidslivet varoppnåelig, at de fikk til det de prøvde på, og at utfordringene ble mer positive fordi de førte tilmestringsfølelse. Denne utviklingen kan sees som en mestringstrapp, der de begynte med småutfordringer, for så å bygge seg oppover til å mestre mer. På bakgrunn av dette utviklesmestringstro innenfor jobbsøk, som er positivt for reemployment. Videre ble de motivert avmuligheten for meningsfullt arbeid, og opplevde at en bra arbeidsplass var essensiell for at defortsatte i jobben. Dette indikerer at meningsfullt arbeid er et behov hos ungdommene, og vedå oppnå dette får man flere positive utfall og minsker sjansen for å falle ut. Studienkonkluderer med at holistiske intervensjoner er fordelaktige, der man ser på tiltak samlet, forå helhetlig ruste ungdom utenfor arbeidslivet opp til å mestre et utfordrende arbeidsliv, ogfremmer at tiltak som prioriteres bør være rettet mot å utvikle ressurser hos ungdommene. The overall purpose of this qualitative study is to investigate the success factors inunemployed youth who were facilitated to employment. This was done with the intent ofexploring in depth what is perceived as important for the youth in a job search process.Interviews were conducted with a total of six informants, of which four were young peoplewho had received help and successfully became employed, and two counsellors who haverelevant knowledge and experience. The purpose for the sample was to obtain differentperspectives to gain a broad understanding of the topic. Thematic analysis was used for theanalysis.
The findings showed that there are several aspects of facilitation the young people receivedthat they experienced as positive for the path into working life to be successful. The mainfindings indicate that social support in the form of instrumental and emotional support createda safe environment for the youth, provided them with good tools, and a quality relationshipwith the contact person who provided them with emotional support. This may mean supportcan replace some of the social support that disappears when they are not in education or work.Coping led the young people to have more faith that working life was achievable, and that thechallenges became more positive because they led to a feeling of mastery. Based on this,coping may have led to job search efficacy, which may promote successful reemployment.Furthermore, they were motivated by the opportunity for meaningful work and experiencedthat a good workplace was essential for them to stay employed, which may indicate thatmeaningful work is a need among youth, and by achieving this they experienced positiveoutcomes and reduces the risk of turnover. The study argues for holistic interventions,combine different complimentary measures, to equip unemployed youth to manage achallenging working life and further that the measures should aim to develop resources amongyouth.