Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBamberg, Celia Ferragut
dc.contributor.authorBjørnevik, Pamela A. Vallejos
dc.date.accessioned2022-02-18T18:21:55Z
dc.date.available2022-02-18T18:21:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80529865:51183720
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2980190
dc.description.abstractI denne oppgaven ble det gjennomført en undersøkelse for å undersøke utfordringene i bruken av presens perfektum på 9. trinn i ungdomsskolen. Elevene jobbet med en tidligere utarbeidet tekst som inneholdt setninger i denne verbtiden. Teksten ble skrevet på norsk, og elevene måtte oversette den til spansk, i den var det positive, negative og spørrende setninger for å verifisere om spesielt disse to siste ga større problemer på grunn av endringen i ordstilling fra norsk til spansk. 65 elever fra 9. trinn på en skole i Trondheim deltok i denne undersøkelsen. Resultatene indikerer at dette verbet faktisk er av betydelig vanskelighetsgrad for elever på dette nivået, og indikerer at de hyppigste feilene er ordstilling, bøyingen av hovedverbet og noen andre samsvarsfeil.
dc.description.abstractIn this thesis, a study was conducted to investigate the challenges posed using the present perfect at the level of ninth grade in junior high school. The students worked with a previously prepared text which contained sentences in this tense. The text was written in Norwegian, and the students had to translate it into Spanish, in it there were positive, negative, and interrogative sentences to verify if especially these last two presented greater difficulty due to the change of position of the words from Norwegian to Spanish. 65 students from the ninth grade of a school in Trondheim participated in this small investigation. The results indicate that indeed this verb tense is of significant difficulty for students at this level and indicate that the most frequent errors are the order of the words, the conjugation of the main verb and some other errors of agreement.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleEl aprendizaje del pretérito perfecto compuesto: ¿Un desafío para el alumno? Un estudio sobre las dificultades que se presentan en el uso del pretérito perfecto compuesto en los alumnos de la escuela secundaria obligatoria
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel