Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRasch, Astrid
dc.contributor.authorKyrkjeeide, Synnøve Stoum
dc.date.accessioned2022-02-18T18:21:36Z
dc.date.available2022-02-18T18:21:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80303918:11545939
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2980182
dc.description.abstractStorbritannia er rik på historie og kultur, og interessen for kulturarven blomstrer. Dette indikerer at folk er nysgjerrige på fortida. England har i de siste fire tiår vært Storbritannias mest framtredende ansikt i ‘heritage’-sjangeren på lerretet. Men de interessante portrettene av de keltiske områdene er minst like gjennomgående i sin representasjon av kulturarv og sin nostalgiske karakter, på samme måte som engelske representasjoner. I denne sjangeren er fortida idealisert, med både implisitte og eksplisitte budskap om kulturarv og identitet. I Outlander (2014), kan man se konstruksjoner av ‘oss’, høylenderne, og i Poldark (2015) kan man se konstruksjoner av ‘oss’, arbeiderne fra Cornwall. Promoteringen av kulturarven og områdenes identiteter dukket opp noen måneder etter den skotske avstemningen for uavhengighet og etableringen av Cornwall som minoritet. En undersøkelse av slike keltiske representasjoner i populærkultur i denne politiske konteksten er spennende, spesielt når begge seriene portretterer de som ikke er i kontakt med den keltiske arven som ‘skurker’. Ved å undersøke de territorielle identitetene som omhandler Skottland og Cornwall i populærkulturens TV-serier, og se på deres forhold til England, kan belyse hvordan tilsynelatende uskyldige medier kan tolkes på mange måter og tilby mye mer enn bare underholdning.
dc.description.abstractGreat Britain is rich in its history and culture, and the heritage industry is flourishing. This indicates that people are curious about their past. England has long been the most prominent face of Britain in the ‘heritage genre’ of cinema in the last four decades. However, the interesting portrayals of the ‘Celtic fringe’, are indeed equally profound in their representation of heritage and culture, as well as being wrapped in nostalgia, just like the well-known English heritage cinema. In the heritage genre, the past is idealised, containing implicit and explicit messages of heritage and identity. Constructions of ‘us’, the Highlanders, are found in the series Outlander (2014), and constructions of ‘us’, the Cornish workers, are found in Poldark (2015). These promotions of Scottish and Cornish heritage appeared a few months following the Scottish independence referendum and the Cornish being granted minority status. An examination of Celtic representation in popular culture in such a political context is thus fascinating, especially as both series portray those not in touch with their Celtic heritage as ‘the villains’. By investigating the territorial identities of Scottishness and Cornishness, alongside their relationship with Englishness, in popular culture and television series, one may shed light on how these, seemingly innocent media, can be read in different ways and offer much more than mere entertainment. Key terms: regional identity, nostalgia, heritage series and the ‘Celtic fringe’.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleRepresentations of Competing Identities within Great Britain in Popular Culture
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel