Show simple item record

dc.contributor.advisorJordheim, Helge.
dc.contributor.authorHaugan, Anna.
dc.date.accessioned2022-02-18T18:21:34Z
dc.date.available2022-02-18T18:21:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:78672593:25239781
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2980180
dc.description.abstractKoronakrisen har ikke bare kostet flere liv, men også ført til drastiske tiltak med store konsekvenser for flere land. I Tyskland har det høyrepopulistiske partiet AfD flere ganger tjent på store kriser. Ved det føderale valget i 2017 klarte de å mobilisere flere millioner stemmer etter flyktningkrisen i 2015 (Arzheimer & Berning, 2019). En ny populismeundersøkelse viser likevel at populisme har blitt mindre populært blant velgerne (Vehrkamp & Merkel, 2020). Hvordan reagerer da partiet på dagens koronakrise? Denne oppgaven undersøker hvordan AfD reagerer på koronakrisen, og om partiet gjennom denne blir mer eller mindre populistisk. For å diskutere denne problemstillingen gjennomføres det en kvalitativ innholdsanalyse av både formelle politiske kommunikasjonsformer som foredrag i forbundsdagen og tekster på partiets nettside, samt innlegg på sosiale medier som Instagram og Youtube. Basert på Vehrkamp og Merkels (2020) tre populismekriterier viser resultatene av denne analysen at AfD fortsetter med en populistisk linje også i møte med denne krisen. Partiet kritiserer regjeringen for å undergrave borgernes rettigheter, krever en maktforskyvning fra politikerne til folket og skaper et klart skille mellom det gode folket og de som står utenfor dette.
dc.description.abstractThe corona crisis has not only led to the loss of many lives, but also led to drastic measures with major consequences for several countries. In Germany, the right-wing populist party AfD has benefited from major crises several times. In the federal election in 2017, they managed to mobilize millions of votes after the refugee crisis in 2015 (Arzheimer & Berning, 2019). A new populism survey nevertheless shows that populism has become less popular among voters (Vehrkamp & Merkel, 2020). How does the party react to today's corona crisis? This thesis examines how the AfD reacts to the corona crisis, and whether the party through this becomes more or less populist. To discuss this issue, a qualitative content analysis is carried out of both formal political forms of communication such as speeches in the Bundestag and texts on the party's website, as well as posts on social media such as Instagram and Youtube. Based on Vehrkamp and Merkel's (2020) three populism criteria, the results of this analysis show that AfD continues with a populist line also in the face of this crisis. The party criticizes the government for undermining the rights of citizens, demands a shift of power from politicians to the people and creates a clear distinction between the good people and the others.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titlePopulismus und Pandemie: Die Alternative für Deutschland und ihre Reaktion auf die Coronakrise.
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record