Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBamberg, Celia Ferragut
dc.contributor.authorKristiansen, Magnus Marken
dc.date.accessioned2022-02-18T18:20:20Z
dc.date.available2022-02-18T18:20:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57174812:45542698
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2980148
dc.description.abstractI denne oppgaven er det blitt gjennomført en undersøkelse og analyse i om det verbale aspektet hos indefinido og imperfecto på spansk skaper problemer for norske elever på videregående. Bakgrunnen for denne oppgaven kommer av at flere jeg har snakket med, både medstudenter og forelesere, mener at disse to verbtidene er noe av det vanskeligste å lære seg på spansk. Målet var derfor å se på disse utfordringene, samt å forsøke å forklare hvorfor dette kan være utfordrende. For å danne et teoretisk grunnlag før analysen, ble det redegjort for verbtidene og de verbale aspektene disse refererer til. Dette ble i hovedsak gjort ved hjelp av Gramática Didáctica del Español (Gómez Torrego, 2011) og Spansk referansegrammatikk (Chiquito, 2009). I denne delen ble verbtidene grundig forklart, og jeg viste til forskjellene i bruken av dem. Det ble hentet inn tekster skrevet av elever på en videregående skole. Disse ble senere analysert på en kvalitativ og kvantitativ måte. Funnene i analysen tyder på at elevene har utfordringer med korrekt bruk av de omtalte fortidsformene, men at nivået i hver tekst varierer. Dette blant annet når det gjelder avsluttede/ikke-avsluttede handlinger og med verbene ser og estar.
dc.description.abstractIn this thesis, a study and analysis has been carried out into whether the verbal aspects of the simple past tenses, “el indefinido” and “el imperfecto”, in Spanish creates problems for Norwegian students at a high school level. The reason for this thesis comes from the fact that several people I have spoken to, both fellow students and professors, believe that these two past tenses are one of the most difficult things to learn in Spanish. The goal was therefore to look at these challenges, and to try to explain why this can be challenging. In order to create a theoretical basis for the analysis, the verbs and the verbal aspects to which they refer were explained. This was mainly done using Gramática Didáctica del Español (Gómez Torrego, 2011) and Spansk referansegrammatikk (Chiquito, 2009). In this section the verb tenses were thoroughly explained, and the differences in their use were pointed out. Texts written by students at a high school were retrieved. These were later analysed in a qualitative and quantitative manner. The findings in the analysis indicate that students face challenges with the correct use of the past forms mentioned, but that the level of each text varies. This includes when it comes to completed / non-completed actions and with the verbs ser and estar.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleErrores aspectuales en el uso del pretérito perfecto simple y el pretérito imperfecto cometido por los alumnos noruegos en el bachillerato
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel