Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorListhaug, Kjersti Faldet.
dc.contributor.authorLie, Else Maria Rolsted.
dc.date.accessioned2022-02-18T18:19:50Z
dc.date.available2022-02-18T18:19:50Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56656441:22045533
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2980131
dc.description.abstractStudien har gjennom gruppeintervjuer undersøkt hvilke holdninger og tanker to ulike grupper har om grammatikkens rolle og utfordringer i franskundervisningen. Intervjuene er først satt i en vid ramme som omhandler spørsmål om hvilke rolle grammatikken har i forhold til andre elementer som vokabular og uttaletrening, og deretter i en snevrere ramme som tar opp spørsmål om verbtidene presens og fortid på fransk. Deltagerne av studien består av til sammen seks lektorstudenter, hvor første gruppe går i 1. eller 2. år på lektorprogrammet, og siste gruppe går 5. år på lektorprogrammet, alle med fransk som enten hovedfag eller andrefag. Målet med prosjektet er todelt: Først undersøker studien deler ved det franske tempussystemet som kan være vanskelig for norske innlærere av fransk, deretter undersøker den hvilke tanker og holdninger framtidige lærere har rundt undervisning av grammatikk, eventuelle problemer rundt tema, og om det finnes mulige løsninger på problemet.
dc.description.abstractBased on group interviews, this study has researched the attitudes and feelings towards the role of grammar and the challanges that may arrise in the teaching of french as a foreign language. The interviews are based on wider questions, such as the role of grammar in comparison to other elements, but also more narrow questions, such as the spesific challanges present when teaching the french tenses of past and present. The participants of the study are six students that are in the enrolment of becoming french teachers, three of which are in their 1st or 2nd year of study, and three of which are in their 5th and last year of study. The goal of the study are the following: Firstly, it examines parts of the french tense system which may be challenging for norwegian students (in lower and upper secondery level), and secondly it examines the attitudes and feelings that future french teachers have towards teaching grammar, as well as problems that may arrise and possible solutions to these problems.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleLa place de la grammaire dans l'enseignement de français comme langue étrangère
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel