Show simple item record

dc.contributor.advisorØsterlie, Thomas
dc.contributor.authorPetersen, Per Storrø
dc.date.accessioned2022-02-17T18:19:27Z
dc.date.available2022-02-17T18:19:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80577382:24097793
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2979835
dc.description.abstractDenne studien er en casestudie av en distribuert opplæringskontekst hvor teknologien «Augmented Reality» (AR) tatt i bruk i form av en teknologiutprøving (pilot). Kurset ble holdt av ABB University til personell i Equinor og omhandlet håndtering av produksjonsutstyr levert av ABB som vil bli tatt i bruk på et fremtidig oljefelt. Studien har som målsetting å belyse hvordan virksomheter kan planlegge og legge til rette for å realisere Augmented Reality sitt potensiale i distribuert opplæring. Den metodiske tilnærmingen er av kvalitativ art. Forskningsstrategien er basert på såkalt interaktiv kvalitativ tilnærming. Datamaterialet er samlet inn ved gjennomføring av 8 semi-strukturerte intervjuer av personer som innehar ulike roller knyttet til piloten, og observasjon av gjennomføringen av selve kursene. Den teoretiske innrammingen består av litteratur fra flere fagfelt: Computer-Supported Cooperative Work, AR i undervisning, teknologi og pedagogikk. Oppsummert viser resultater og hovedfunn at det er potensiale for bruk av AR i distribuert opplæring, men at gevinstene ikke fullt ut ble realisert i dette case’et. Det er blitt identifisert flere forhold som bidro til dette utfallet; sentralt står selve bruksscenarioet for teknologien, fravær av egnede rammer for kompetansebygging av nøkkelpersonell, og tekniske utfordringer. Basert på funn og drøfting av resultatene opp mot relevant litteratur er det blitt utformet 12 implikasjoner for å realisere utbytte av AR i en distribuert opplæringskontekst. Ved å ta disse til følge vil man i større grad kunne realisere potensialet til AR i distribuert opplæring.
dc.description.abstractThis is a case study based on a remote learning course where Augmented Reality (AR) has been applied. The use of AR in this educational context had the status as a «technology pilot». The course was given by ABB University to Equinor personell and the theme of the curriculum was based on how to manage production technology delivered by ABB that will be implemented at a future oil rig. The goal of the study is to outline what enterprises can do in terms of planning and conditioning in order to realize the potential of using Augmented Reality in remote learning. The methodological approach is of a qualitative nature. The research strategy is based on a so-called interactive qualitative approach. The data has been gathered by conducting 8 interviews by personnel with different roles related to the pilot project, and by observation of the execution of the course. The theoretical framework consists of literature from several fields: Computer-Supported Cooperative Work, AR in teaching, and technology and teaching in general. A short summary of results and findings is that there is potential for AR in distributed teaching, but that it was not fully realized in this case. Several conditions which contributed to this outcome has been identified, naming the actual use scenario of the technology, unsuited conditions related to building competence for key personell , and technical complications. Based on the findings of the study, and the discussion of these findings in light of relevant litterature, 12 implications for how to realize the potential of AR in distributed tutoring has been outlined. By following these implications the ability to realize more of the potential of AR in remote learning will be strengthened.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAugmentet Reality i distribuert opplæring - Implikasjoner for bruk
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record