Ledelsesstrategier ved innføring av Helseplattformen og Helseplattformens pasientportal. En studie blant mellomledere i tjenester for hjemmeboende i Trondheim kommune.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2978563Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn. Våren 2022 starter innføringen av Helseplattformen, et informasjonssystem som er et nytt elektronisk pasientjournalsystem for kommuner og spesialisthelsetjenesten i Midt-Norge. Innbyggerne får tilgang til egen elektronisk pasientjournal (EPJ) gjennom en pasientportal. Trondheim kommune ønsker at gjennom tilgang til sin egen journal vil innbyggere ha mulighet til ta en større rolle i sin egen helse og behandling med blant annet som mål at innbyggere kan bo lenger i egen bolig. Slike endringer i relasjonen mellom pasient og helsepersonell, som kan defineres som en samfunnsendring, krever blant annet god endringsledelse. Denne studien så på ledelsesstrategier ledere i tjenester for hjemmeboende i kommunen bruker for å lede innføringen av Helseplattformen og spesielt endringen som omhandler pasientens tilgang til egen elektronisk pasientjournal gjennom en pasientportal.
Metode. En fenomenologisk kvalitativ undersøkelse ble satt opp og ti mellomledere i tjenester for hjemmeboende i kommunen ble intervjuet gjennom et semistrukturert intervju. Intervjuene ble transkribert, kodet med hjelp av NVivo og analysert med hjelp av stegvis-deduktiv induktiv metode med kontroll av stegene gjennom tilbakekobling til forrige steg i analysen.
Resultater. I datamaterialet ble det funnet en sammenheng mellom de mål og forventninger lederne hadde om Helseplattformen, deres tilnærming til organisasjonsendringen og de strategiene de valgte for å lede endringen. Fokuset til lederne ligger på de målene som har direkte med en forbedring av deres arbeidshverdag og driften å gjøre: bedre pasientbehandling og en bedre og mer effektiv hverdag for medarbeidere. Lederne ser at pasientens tilgang til egen elektronisk pasientjournal kan ha noen implikasjoner for medarbeiderens hverdag, men har ikke bevisste ledelsesstrategier for å forberede medarbeidere på denne endringen. De har en instrumental tilnærming til endringen hvor de ser på endringen som relativt ukomplisert og den skal styres og organiseres fra sentralt nivå. De har fokus på å gi sine medarbeidere informasjon, opplæring, samt emosjonell og teknisk støtte gjennom innføringsperioden.
Konklusjon. For å få til vellykket implementering av informasjonssystemer er endringsledelse en viktig faktor. For å få til en samfunnsendring er endringsledelse avgjørende. Mens lederne i denne studien planlegger for implementeringen av Helseplattformen som et informasjonssystem, har de ikke spesifikke ledelsesstrategier for å lede endringen som henger sammen med pasientens tilgang til egen EPJ. De ledelsesstrategiene lederne bruker og planlegger å bruke ser ut til å være godt egnet til innføring av et nytt informasjonssystem, men vil ikke være de strategiene som hjelper for å få helsepersonell med som endringsagenter i en samfunnsendring. Background. In the spring of 2022 the implementation of Helseplattformen will start, an information system which is a new electronic patient record system for municipality and specialistic health care in Midt-Norge. All citizens will obtain access to their own electronic patient record (EPR) through a patient portal. The municipality of Trondheim wishes that through this access citizens will get a bigger role in their own health and treatment with the goal that more citizens will be able to live on their own for a longer period of their life. Such changes in the roles between health care personnel and patients needs change management among other things. Subject for this study is management strategies that managers in community health services for home-dwelling patients use to lead the implementation of Helseplattformen and especially the change that includes the patient's access to his own EPR through the patient portal.
Method. A phenomenological qualitative study was set up and ten managers for community health service for home-dwelling patients were interviewed through a semi structured interview. The interviews were transcribed, coded with the help of NVivo and analyzed with the help of the stepwise-deductive inductive method with control of the steps through feedback to previous steps in the process.
Results. In the data material there was found a relation between the goals and expectations the managers had about Helseplattformen, the change approach they had and the strategies they chose to manage the change. The focus of the managers is on the goals that had a direct positive impact on the workday and daily operations: better patient care and a better and more effective workday for employees. They notice that the patient's access to his own EPR can have some implications for the employee's workday, but they have no specific management strategies to prepare employees for this change. Their approach to the change is instrumental and they see the change as relatively straightforward and something that should be steered and organized on a central level in the organization.
Conclusion. Change management is important for successful implementation of information systems. Change management is crucial if it concerns changes in society. While the managers in this study plan for implementation of Helseplattformen as an information system they do not have specific strategies to lead the change in relation to the patient's access to his own EPR. It looks like the management strategies that the managers use and plan to use will work well for implementation of a new information system, but these strategies will not contribute for health care personnel to take the role of change agent in societal change.