Show simple item record

dc.contributor.advisorEmblemsvåg, Jan
dc.contributor.advisorLyngvær, Jan Robert
dc.contributor.authorGrimsmo, Robert Eide
dc.date.accessioned2022-02-09T18:19:40Z
dc.date.available2022-02-09T18:19:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:100190160:100780927
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2978096
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHensikten med avhandlingen er å løse et problem som er internt i en bedrift som produserer møbler med bruk av en rotårsaksanalyse. En rotårsaksanalyse ser etter årsaken til problemet på det høyeste nivået, som er roten til årsaken. Problemet er komplisert. Etter avgrensninger blir det fokusert på ett produkt som emballeres i to kolli. De to delene blir produsert på hver sin fabrikk, og symptomene på problemet er synlig ved ferdigvarelageret. Lageret fylles opp av den ene varen, i påvente av det andre. Dette gir flere utfordringer, og det er flere som ønsker løsninger raskest mulig. Målene med analysen er å bedre ledetiden og servicegraden, samt lavere kapitalbinding og smidigere lagerkapasitet. Gjennom rotårsaksanalysen blir det lagt til teori om organisasjonsteori, logistikk og risiko. Denne teorien er nødvendig for å kunne forstå årsakene bedre, og finne løsninger til å eliminere dem. Ved en problemløsningsprosess blir det først innhentet informasjon og data om problemet, og deretter forsøkt å finne løsninger for å eliminere det på en måte som gjør at det ikke kommer tilbake. Ved hjelp av verktøy fra rotårsaksanalysen og analyse av kvalitative intervju med informanter, blir fem rotårsaker identifisert. Disse er koblet til kapasitetsproblemer og svakheter i informasjonsformidling, oppfølging og rutiner. Videre er det funnet mulige løsninger til å eliminere hver rotårsak. Samtidig ble det oppdaget en samlet løsning som kan eliminere de fleste årsakene, med en mulighet for å også bedre produksjonen av andre produkter. På grunn av tidsbegrensning og arbeidsmengde, er arbeidet med iverksettelse og overvåkning av løsninger ikke mulig. Bedriften kan gjennomføre egne vurderinger, og anvende denne avhandlingen som et grunnlag til videre arbeid med rotårsaksanalysen, slik at det blir iverksatt løsninger som forhåpentligvis eliminerer problemet permanent.
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to solve a problem that is internal to a company that produces furniture with the use of a root cause analysis. A root cause analysis looks for the cause of the problem at the highest level, which is the root of the cause. The problem at hand is complicated. The focus is on one of the company’s products that is packaged in two packages. The two parts are produced at each factory, and the symptoms of the problem are visible at the finished goods warehouse. The warehouse is filled up by one of these, pending the other. This presents several challenges, and the workers wants solutions as soon as possible. The goals of the analysis are to improve lead times and service levels, as well as a lower capital tied up in finished goods and more flexible storage capacity. Through the root cause analysis, there are added theory of organizational theory, logistics and risk. These theories are necessary to better understand the causes and find solutions to eliminate them. In a problem-solving process, information and data about the problem are first obtained, and then an attempt is made to find solutions to eliminate it in a way that prevents it from returning. Using tools from the root cause analysis and analysis of qualitative interviews with informants, five root causes are identified. These are linked to capacity problems and weaknesses in information dissemination, general follow-up of production and routines. Furthermore, possible solutions have been found which can eliminate each root cause. At the same time, an overall solution was discovered that can eliminate most of the causes, with an opportunity to also improve the production of other products. Due to time constraints and workload, the work of implementing and monitoring solutions is not possible. The company can carry out its own assessment and use this thesis as a basis for further work with the root cause analysis, so that solutions can be implemented and hopefully eliminate the problem permanently.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOptimalisering av lager - Rotårsaksanalyse av ukomplette ordrer
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record