Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEmblemsvåg, Jan.
dc.contributor.advisorWaagan, Stein Arve.
dc.contributor.authorPetersen, Erik Amdam.
dc.date.accessioned2022-02-09T18:19:39Z
dc.date.available2022-02-09T18:19:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:100190160:100551199
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2978094
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven ser nærmere på overføring av gods fra veitransport til miljøvennlige intermodale logistikkløsninger. Veitransporten har over lengere tid vært den dominerende transportmetoden på landbasert transport, men når miljø settes i fokus er denne transportmetoden mindre attraktiv. Derfor har det vært et økt fokus på å overføre gods fra veitransporten til sjø -og jernbane transport, og EUs mål om å overføre 30% av godstransporten. Det viser seg at fraktpris, ledetid, pålitelighet og fleksibilitet er de viktigste determinantene for valg av transportmetode. Hensikten med denne bacheloroppgaven blir derfor å vurdere hvordan konkurranseevnen til intermodal transport kan bedres. For å danne et bilde av hvorvidt det er mulig å realisere overføringen av gods, er det gjennomført utregninger på klimautslipp, fraktkostnader og ledetid. Veitransportens konkurransefortrinn på ledetid vil i stor grad være grunnet fleksibilitet, som et resultat av et velutbygd veinett og god infrastruktur. Ved hjelp av lave oppstartskostnader og få etableringsbarrierer er konkurransenivået høyere for veitransport, som presser fraktprisene nede. Det blir derfor vurdert hva som kan gjøres for å forbedre konkurranseevnen til intermodale løsninger, og gjøre jernbanetransporten til en mer attraktiv transportmetode. Det å overføre gods fra veitransport til intermodale løsninger anses som et langsiktig prosjekt, som vil kreve at statlige organer bidrar med insentiver og avgifter for å realisere overgangen. Ved hjelp av utregninger på CO2 utslipp vil det vurderes hvorvidt EUs direktiver for reduksjon av klimautslipp kan være viktige virkemidler for å realisere overføringen. Videre vil EUs begrensninger for maksimal lastekapasitet, og intermodale fritak fra enkelte avgifter, vurderes ved kostnadsberegninger. Til slutt i oppgaven vil det bli gitt anbefalinger for hva som skal til for å øke bruken av intermodale løsninger. Det vil bli vektlagt mulige løsninger på internasjonalt, statlig og bedriftsnivå. Her kommer det fram at fokus på insentiver og avgifter, infrastruktur og konkurranseflate, samt informasjon tilgjengelighet vil være viktige faktorer for overføringen av gods fra vei til miljøvennlige intermodale logistikkløsninger.
dc.description.abstractThis bachelor thesis takes a deeper dive in the transfer of goods from road freight to environmentally friendly intermodal logistics solutions. Road freight has dominated the land-based freight marked over an extended amount of time, however when climate change is put under the microscope road freight is less attractive. This has led to an increased awareness around the transfer of goods from road freight to sea -and rail freight, and EU´s target of transferring 30% the freight transport. It appears that freight quotes, lead time, reliability, and flexibility are the most important determinants, when choosing a transport method. The purpose of this bachelor thesis will therefore be to assess how the competitiveness of intermodal transport can be improved. To evaluate whether the transfer of goods can become a reality, there has been made calculations on climate emission, shipping costs and lead time. The competitive advantage of road freight is largely due to flexibility, as a result of well-developed road networks and infrastructure. Low entry-costs and few establishment barriers has led to an increased competition in road freight. Furthermore, decreasing the prices in road freight transport. It is therefore considered how the competitiveness of intermodal solutions can be improved and make rail freight a more attractive transport method. The transfer of goods from road freight to intermodal solutions is considered a long-term project, that will require governments to contribute incentives and fees to make the transition possible. With the use of CO2 calculations, it will be assessed whether the EU directives for reducing climate emissions are critical for realizing the transmission. Furthermore, EU´s restrictions on maximum load capacity, and intermodal exemptions from certain fees, will be considered when calculating shipping costs. The thesis will provide recommendations on how to increase the use of intermodal solutions. Including possible solutions at international, state, and corporate levels. Revealing that incentives and fees, infrastructure and competitive surface, as well as the availability of information will be important factors for the transfer of good from road freight to environmentally friendly intermodal logistics solutions.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMiljøvennlig Intermodal Transport
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel