Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrostad Per
dc.contributor.authorPettersen Ingvild
dc.date.accessioned2022-02-09T18:19:16Z
dc.date.available2022-02-09T18:19:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:98659666:47067440
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2978084
dc.description.abstractSammendrag Formålet med denne studien har vært å undersøke hva en gruppe elever og noen lærere tenker om undervisning som skaper motivasjon og arbeidsglede i matematikkfaget, og hvordan det kan være med å påvirke å stå i det som er vanskelig. Jeg har ønsket å få innsikt i undervisningsformer som kan være med å forebygge matematikkvansker. I studien har jeg belyst følgende problemstilling: Hvilke tanker har elever og lærere om undervisning som gir elever arbeidslyst og tro på at de skal få det til i matematikk? For å besvare problemstillingen har jeg tatt utgangspunkt i en kvalitativ forskningstilnærming. Jeg har innhentet data gjennom intervjuer med tre matematikklærere og fokusgruppeintervju med fem elever. Tre av elevene er elever av den ene læreren som deltok i studien. Resultatene fra datainnsamlingen blir presentert og drøftet i tre hovedkategorier med tilhørende underkategorier: 1) utvikle forståelse og ikke bare utførelse, 2) undervisning som skaper motivasjon og som gjør at elevene klarer å stå i det som er vanskelig, 3) læringsmiljø som fremmer utvikling og troen på seg selv. Resultatene viser at lærerne er nytenkende i sin pedagogiske tilnærming. De har et dynamisk tankesett som de fremmer i sin undervisning gjennom å vise tro på at alle elever gjennom innsats kan lære og utvikle seg når undervisningen bygger på eleven sin forståelse. Videre viser resultatene at lærerne har en holdning til at mangfold i faglig nivå skaper en helhetlig undervisning. Lærerne legger til rette for en matematikkundervisning som gjør at individuelle hensyn blir ivaretatt i fellesskapet gjennom samarbeid, dialog og et grunnsyn om at feiling fremmer læring. Kognitivt krevende oppgaver med lav inngangsterskel blir presentert av lærerne på en slik måte at elevene blir indre motivert. Elevene forteller at de opplever at de lærer best når de får samarbeide med hverandre. De blir motivert av å jobbe med utforskende oppgaver som krever at de må tenke. Lærerne viser sterk tro til sin undervisningsform og det framgår av resultatene at de over tid har sett en sammenheng mellom undervisningsformen og økt motivasjon og læring. I min studie kommer det fram at læreren driver en undervisningspraksis som vektlegger et balansert forhold mellom prosedyrekunnskap og konseptuell kunnskap. Dette vil gi flere elever mulighet til å øke sin proseptuelle forståelse. Det kan være grunn til å anta at dette er en undervisningsform som vil gi elevene større glede med matematikk utover i skoleløpet.
dc.description.abstractSummary The purpose of this study has been to examine what a group of students and some teachers think about methods of teaching which create motivation and joy of learning in the field of mathematics, and how it can help students carry on learning even when the subject matter is difficult. The aim has been to gain insight into teaching methods which can help prevent difficulties learning mathematics. In this study I have highlighted the following issue: What do students and teachers think about methods of teaching which gives students a desire to learn and feel confident that they will succeed in mathematics? The study is based on a qualitative research approach. I have gathered data through interviews with three mathematics teachers and focus group interviews with five students. Three of the students are students of one of the teachers who participated in the study. The results from the data collection are presented and discussed in three main categories with associated subcategories: 1) to develop understanding, not just execution, 2) teaching methods which create motivation and endurance to continue learning despite of difficulties, 3) learning environments which promote development and confidence. The results show that the teachers are innovative in their pedagogical approach. They show a dynamic mindset in their teaching based on a belief that all students through effort can learn and develop when teaching is based on the student's understanding. Furthermore, the results show that the teachers believe that diversity on an academic level creates holistic learning. The teachers facilitate a learning process which takes individual considerations in the class into account through cooperation, dialogue, and a basic view that failure promotes learning. Cognitively demanding tasks with a low entry threshold are presented by the teachers in such a way that the students become internally motivated. The students confirm that they experience better learning when they get to work together with other students. They are motivated by explorative tasks that require creativity. The teachers show strong faith in their method of teaching, and the results confirm that over time they have seen a connection between the form of teaching and increased motivation and learning. My study concludes that the method of teaching practiced emphasizes a balance between procedural and conceptual knowledge. This will give more students the opportunity to increase their proceptual understanding. There may be reason to assume that this approach to teaching will give students greater enjoyment of mathematics during their studies.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUndervisningsformer som kan forebygge matematikkvansker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel