Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMusiol, Hanna
dc.contributor.advisorKrulatz, Anna
dc.contributor.advisorDriscoll, Catherine
dc.contributor.authorDuggan, Jennifer
dc.date.accessioned2022-02-09T07:26:03Z
dc.date.available2022-02-09T07:26:03Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-82-326-6221-0
dc.identifier.issn2703-8084
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2977828
dc.description.abstractSummary This dissertation concerns how young gender minority (e.g., trans, genderqueer, genderfluid, intersex) readers of the Harry Potter series, in particular, use digital fan communities as spaces of affiliation, identity experimentation, and transformation. It aims to show that gender minority young people are present in fandoms surrounding texts for young people, like the Harry Potter fandom on which this dissertation centers. It further aims to center young gender minority fans, because they, their attachments, and their experiences have only rarely—and only very recently—been the focus of research. The articles in this collection demonstrate (a) that young and gender minority fans comprise a significant group within the Harry Potter fan fiction community, (b) that this is likely because the Harry Potter septet itself includes affordances for queer/trans interpretations, and (c) that fan fiction offers particular benefits for young gender minority people. Nonetheless, it also demonstrates the precarity of (queer) young people in fandom, who are threatened by numerous, intersecting structural forces of exclusion, and shows how visibility can have negative side effects, such as those made apparent by J. K. Rowling's recent anti-trans social media commentary.en_US
dc.description.abstractSammendrag Denne avhandlingen handler om hvordan unge kjønnsminoritetslesere (f.eks. transpersoner, kjønnsskeiv, kjønnsflytende, intersex) av Harry Potter-serien bruker digitale fansamfunn for tilknytning, identitetseksperimentering og -transformasjon. Avhandlingen tar sikte på å vise at unge kjønnsminoritetspersoner er til stede i fandommer bygget rundt tekster for barn og unge, f.eks. Harry Potter-fandommen, som denne avhandlingen sentrerer rundt. Den har videre et mål om å fokusere på unge kjønnsminoritetsfans, fordi de, deres tilknytning og deres erfaringer sjeldent—og bare nylig—har vært en fokus for forskning. Artiklene i denne samlingen viser (a) at unge kjønnsminoritetsfans utgjør en betydelig gruppe innen Harry Potter-fanfictionsamfunnet, (b) at dette sannsynligvis er fordi Harry Potter-septetten i seg selv gir rom for skeive- og transtolkninger og c) at fanfiction gir spesielle fordeler for unge kjønnsminoritetspersoner. Ikke desto mindre demonstreres også den utrygge rollen til (skeive) unge mennesker i fandom, som er truet av mange, kryssende, strukturelle eksklusjonskrefter, og viser hvordan synlighet kan ha negative bivirkninger, som de som ble tydeliggjort av JK Rowlings nylige antitranskommentarer i sosiale medier.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.relation.ispartofseriesDoctoral theses at NTNU;2021:159
dc.titleTransing/Queering (and) Harry Potter: Gender Minority Interpretations and Experiences of the Harry Potter Septet, Harry Potter Fan Fiction, and the Harry Potter Fandomen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040en_US
dc.description.localcodeFulltext is not availableen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel