Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHjelsvold, Rune
dc.contributor.authorNguyen, Thi Mai Thao
dc.date.accessioned2022-02-04T18:19:47Z
dc.date.available2022-02-04T18:19:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:95563236:50059697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2977293
dc.description.abstractDenne oppgaven utforsker potensialet ved å bruke et historiefortellende seriøst spill i historieundervisningen som et forsøk på å løse noen av historieutdanningsutfordringene som ble oppdaget fra intervjuer utført som forberedelse til oppgaven. En litteraturgjennomgang ble gjort for å etablere sammenhengen mellom de ulike områdene involvert i oppgaven, inkludert historiefortelling, seriøse spill og historieundervisning. Litteraturgjennomgangen fremhevet noen positive sammenhenger mellom fordelene med historiefortelling i utdanning og metodene som kan brukes for å forbedre elevenes evne til å kontekstualisere, koble sammen og forstå historisk kunnskap. Ved å kombinere historiefortelling og videospill kan elevene få kunnskapen på egen hånd under ulike identiteter, tid og rom. En prototype basert på en historisk periode ble designet, utviklet og evaluert av domeneekspertene – historielærere og studenter. Evalueringen ble gjennomført i form av semistrukturerte intervjuer for å gjøre det mulig for ekspertene å gi så mange tilbakemeldinger de kan. Domeneekspertene ga flere positive så vel som konstruktive tilbakemeldinger på funksjonene som er tilgjengelige i spillet, så vel som dets struktur. I tillegg til spillgrafikken og interaksjonsmekanismene, ble det oppdaget fra intervjuene at måten informasjon er organisert i spillet på har stor innvirkning på spillerens motivasjon og opplevelser. På applikasjonssiden likte ekspertene den praktiske tilnærmingen til spillet der spilleren aktivt kan lære leksjonen mens de går gjennom spillet, og mente det er en unik tilnærming som kan gi elevene en ny spennende måte å lære på. På spørsmål om hvordan de kan se at spillet passer inn i en historietime, svarte de at spillprototypen kan brukes som materiale i en historietime enten i begynnelsen av timen for å introdusere historietimen for elevene eller på slutten av klassen for å hjelpe elevene med å gjennomgå den historiske kunnskapen de har lært. Etter to runder med evaluering anså domeneekspertene at spillprototypen var klar til å bli testet i klasseromssammenheng.
dc.description.abstractThis thesis explores the potential of using a story-telling serious game in history education as an attempt to solve some of the history education challenges that were discovered from interviews conducted in preparation for the thesis. A literature review was done to establish the connection between the different areas involved in the thesis including story-telling, serious games, and history education. The literature review highlighted some positive links between the benefits of story-telling in education and the methods that can be used to improve students' ability to contextualize, connect and comprehend historical knowledge. By combining storytelling and video games, the learners can obtain the knowledge firsthand under different identities, time, and space. A story-telling game prototype based on a historical period was designed, developed, and evaluated by the domain experts - history teachers and students. The evaluation was conducted in the form of semi-structured interviews to enable the experts to give as much feedback as they can. The domain experts gave multiple positive as well as constructive feedback on the features available in the game as well as its structure. In addition to the game graphic and interaction mechanisms, it was discovered from the interviews that the way information is organized in the game has a major impact on the player's motivation and experiences. On the application side, the experts liked the practical approach of the game where the player can actively learn the lesson as they go through the game and thought it is a unique approach that can deliver a new exciting way of learning to students. When being asked about how they can see the game fits into a history class, they answered that the game prototype can be used as a material in a history class at either the beginning of the class to introduce the history lesson to the students or at the end of the class to help the students reviewed the historical knowledge that they have learned. After two rounds of evaluation, the domain experts deemed the game prototype is ready to be tested in a classroom context.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleAn exploration on using a storytelling game in history education
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel