Verbstellung im Deutschen als Drittsprache. Eine Korpusuntersuchung des Erwerbs deutscher Verbstellung von norwegischen Lernern
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2976470Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker tilegnelsen av verbplassering i tysk som tredjespråk hos norske morsmålstalere med engelsk som første fremmedspråk. Ved hjelp av en korpusundersøkelse har jeg samlet og analysert 141 eksempler på ikke-målspråknære verbstillinger hentet fra tekster skrevet av norske studenter. Analysen tar for seg forekomsten av slike verbstillingsfeil, og resultatene diskuteres i lys av eksisterende teorier i tredjespråkstilegnelse. Undersøkelsen viser at det finitte verbet ofte plasseres i en SVO-ordstilling i leddsetninger, mens det infinitte verbet plasseres til slutt i leddsetninga, som i en tysk SOV-ordstilling. Det argumenteres for at resultatene stemmer overens med Westergaards (2021) Linguistic Proximity Model og «property-by-property»-tilegnelse av språklige egenskaper. In this master’s thesis, I investigate the third language acquisition of German verb placement among Norwegian students with L2-English. Using a corpus study, I have extracted 141 examples of non-target verb placement from texts written by Norwegian students. I have examined the distribution of non-target verb placement, and the results were analyzed in light of existing theories in third language acquisition. My study shows that the finite verb often appears in an SVO word order in subordinate clauses, while the non-finite verb is correctly placed at the end of the sentence, resembling a German SOV word order. It is argued that the results presented in this study may correspond with Westergaards (2021) Linguistic Proximity Model and the property-by-property acquisition of linguistic properties.