Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNess, Ottar
dc.contributor.authorLende, Lillian
dc.date.accessioned2022-02-01T18:22:07Z
dc.date.available2022-02-01T18:22:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81826667:46649738
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2976441
dc.description.abstractSammendrag Det å vokse opp med mor og/eller far som er rusavhengig kan være svært krevende for barn. Det er tidligere gjort noe forskning på feltet, men knyttet til skolens ivaretakelse av disse barna er det lite nyere forskning. Hensikten med denne studien er å få innsikt i, og kunnskap om hvordan det oppleves å vokse opp med mor og/eller far som var rusavhengig. I tillegg det å få kunnskap om hvordan barn av rusavhengige opplevde å bli ivaretatt i skolen og hvilke tanker eller ønsker de har hatt i møte med skolen. Gjennom en kvalitativ intervjustudie har denne studien utforsket følgende problemstilling: «Hvordan har barn av rusavhengige opplevd sin oppvekst og ivaretakelse i skolen»? For å få svar på problemstillingen ble det utarbeidet to forskningsspørsmål: (1) Hva kan opplevelser og konsekvenser være av å vokse opp med foreldres rusavhengighet? og (2) Hvilken erfaring har barn av rusavhengige med skolens ivaretagelse av deres utvikling og læring? Utvalget bestod av syv deltakere som har vokst opp med mor og/eller far som har hatt en rusavhengighet. Temaene i intervjuene var oppvekst og hjemmeforhold, skolegang, venner og relasjoner, samt risiko- og beskyttelsesfaktorer. Gjennom en tematisk analyse av datamaterialet resulterte det i følgende funn: (1) «Livet handlet i mange år om å overleve», (2) «Skolen som fristed eller arena for bekymring?», (3) «Ser du meg og har du tid til meg?» og (4) “Spør meg, selv om sannheten sitter langt inne!» Funnene viser det kan være svært belastende for barn å vokse opp med rusavhengige foreldre, og samtidig vanskelig for omgivelsene å oppdage og hjelpe. Dette skyldes blant annet at barna er lojale mot sine foreldre og at mange av familiene har en tilsynelatende fin fasade. Barn av rusavhengige får ofte oppgaver og ansvar som ut fra kulturen skulle vært de voksne sitt ansvar. Det viser også at når en forelder er rusavhengig, er utfallet for barna i stor grad avhengig av den andre forelders styrke og evne til å ivareta dem. I skolehverdagen ønsket de å bli behandlet som de andre elevene, men de hadde trengt at en voksen over tid var tålmodig i relasjonsbygging og at de voksne hadde prøvd å se «bak» atferden. De hadde også ønsket at noen hadde spurt dem om hvordan de hadde det, flere ganger, og at noen hadde sagt hva de så, og bekreftet at det ikke var slik barn skulle ha det. Bare det ville gjøre det lettere for dem. De hadde altså trengt modige voksne i sine omgivelser som så dem, som fortalte hva de så og tok seg tid til dem. Funnene viser også at dersom man har vokst opp under vanskelige forhold, kan man likevel få god livskvalitet ved å ta gode valg for seg selv og ha god støtte fra en eller flere personer.
dc.description.abstractAbstract Growing up with a mother and/or father who have a drug addiction can be very demanding for children. Some research has previously been done in that field, but there is little recent research related to the school's care for these children. The purpose of this study is to gain insight and knowledge about how it is like, to grow up with a mother and/or father who were addicted to drugs. In addition, gaining knowledge about how children of drug addicts experienced their schooling and what thoughts or wishes they have had in meeting with the school. Through a qualitative interview study, this study has investigated the following problem: "How have children of drug addicts experienced their upbringing and care in school"? To get an answer to the problem, two research questions were prepared: (1) What can be the experiences and consequences of growing up with parents' drug addiction? and (2) What experience do children of drug addicts have with the school taking care of their development and learning? The sample consisted of seven participants who grew up with a mother and/or father who had a drug addiction problem. The topics in the interviews were upbringing and home conditions, schooling, friends and relationships, as well as risk and protection factors. Through a thematic analysis of the data material, it resulted in the following findings: (1) "Life was for many years about survival", (2) "School as a refuge or arena for concern?", (3) "Do you see me and do you have time for me?” and (4) "Ask me, even though the truth is well hidden!" The findings show that it can be very stressful for children to grow up with drug addicted parents, and at the same time difficult for those around them to discover and help. This is partly due to the fact that the children are loyal to their parents and that many of the families have a seemingly nice facade. Children of drug addicts are often given tasks and responsibilities that, based on the culture, should be the adults' responsibility. It also shows that when one parent is addicted to drugs, the outcome for the children is largely dependent on the other parent's strength and ability to take care of them. In everyday school life, they wanted to be treated like the other students, but they had needed that an adult over time to be patient in relationship building and that the adults had tried to see "behind" the behavior. They also wished that someone had asked them how they were doing, several times, and that someone had said what they saw, and confirmed that this was not how children should have it. Only that would make it easier for them. Therefor they needed brave adults in their surroundings who saw them, who told what they saw and spent time with them. The findings also show that if you have grown up in difficult conditions, you can still get a life of good quality by making good choices for yourself and having good support from one or more people.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title“Livet handlet i mange år om å overleve”
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel