Yara Porsgrunn og kvalitetsledelse
Abstract
NORSK: I denne oppgaven har vi ønsket å se på hvordan kvalitetsledelse kan bidra til at Yara Porsgrunn er
verdens største gjødselsprodusent, selv om de holder til i høykostlandet Norge.
At det ble akkurat kvalitetsledelse og Yara Porsgrunn var litt tilfeldig, men utgangspunktet er at vi
er interesserte i temaet kvalitetsledelse og hvordan vi klarer å beholde industri også i Norge.
Derfor er Yara Porsgrunn et veldig interessant case. Her har de levert kvalitetsprodukter fra
samme sted i Porsgrunn siden slutten av tjuetallet.
Vi har besøkt Yara Porsgrunn sitt anlegg på Herøya og intervjuet fire sentrale personer,
fabrikksjefen, hovedverneombudet og representanter for HMSK-avdelingen, som kan fortelle oss
mer om Yara Porsgrunn sitt kvalitetsarbeid. Metoden har vært kvalitativ: Intrinsic case med delvis
strukturerte intervjuer.
Vi har i oppgaven lagt vekt på ett tungt teorikapittel og har i tillegg brukt Yaras årsrapporter,
Yaras helse-, miljø, sikkerhet og kvalitetspolicy og andre dokumenter som grunnlag for analysen
vår
Vi mener å finne at Yara har en kvalitetskultur som strekker seg langt tilbake og finner at
kvalitetsarbeidet bidrar til resultatoppnåelsen. Vi var nok litt for optimistiske til hva ISOstandardene
bidro med når vi startet arbeidet med bacheloroppgaven. Vi finner at de i seg selv
ikke gir et bidrag til resultatoppnåelsen, men at bildet samtidig er komplisert og at de kan fungere
som en markedsåpner, og uten ISO-sertifisering så ville nok Yara mistet mange kunder. ENGLISH: In this thesis, we wanted to look at how quality management contributes to make Yara Porsgrunn
the world's largest fertilizer production site. Even if they are located in a high cost country like
Norway.
The choice to study quality management at Yara Porsgrunn was arbitrary, but we were interested
in both quality management and how industry can survive in Norway. In that respect Yara
Porsgrunn is a very interesting case. They have delivered quality products from the same site in
Porsgrunn since the late twenties.
We visited Yara Porsgrunns plant at Herøya and interviewed four key informants; the plant
manager, the main ombudsman and representatives of HSEQ-department. They could tell us more
about Yara Porsgrunn and their quality work. The method we have used is qualitative: Intrinsic
case with semi-structured interviews.
We have placed heavy emphasis on the theory chapter, but also used Yara’s annual reports, Yara's
health, safety, environment and quality policy and other documents as the basis for our analysis.
We find that Yara have a quality culture that extends far back in time, and that quality work
contributes to achievement of results. We were probably a bit too optimistic about the ISOstandards
contribution when we started to work on this bachelor thesis. We have found evidence
that ISO, in itself, did not infact contribute to the results, but that they at the same time act as a
market opener. Without the ISO-certification Yara probably would lose many customers, thus
weaken their financial results.