Droneopplæringsmodell ved Høgskolen i Gjøvik
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/295382Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for design [1201]
Sammendrag
Denne rapporten bygger på et ønske fra Høgskolen i Gjøvik om å utvikle en føreropplæring for droner. Høgskolen i Gjøvik har sett potensialet for bruk av droner i medieproduksjon. Imidlertid mangler høgskolen et læringsopplegg for å utdanne studenter i bruk av fartøyene. Hensikten med denne rapporten er derfor å utforme et rammeverk for et droneemne ved Høgskolen i Gjøvik. For å besvare problembeskrivelsen undersøkte vi ulike opplæringsmodeller, sertifiseringsordninger, eksisterende læringsmateriell og regelverket for droner. Det ble stilt ulike forskningsspørsmål basert på teorien. Svar fra intervjuer og deltakende observasjon ble sammenfattet og diskutert sammen med den teoretiske bakgrunnen for rapporten. Ut i fra diskusjonen ble det utviklet en emnebeskrivelse for et nytt emne ved Høgskolen i Gjøvik. This report is based on a request from Gjøvik University College to develop a flight training for drones. Gjøvik University College have seen the potential for the use of drones in media production. Yet, they are lacking the teaching methods to educate students in the use of drones. The purpose of this report is thus to design a framework for a drone course at Gjøvik University College. To answer the problem description, we investigated different educational models, certification models, existing learning materials and the regulations for drones. We asked various research questions based on theory. The responses from interviews and participant observation were summarized and discussed together with the theoretical background for the report. Based on the discussion, we designed a course description for a new course at Gjøvik University College.