Show simple item record

dc.contributor.advisorEli Munkebye
dc.contributor.authorChristiane Blichfeldt
dc.date.accessioned2022-01-28T18:19:33Z
dc.date.available2022-01-28T18:19:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:97492924:22979716
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2953447
dc.description.abstractBærekraftig utvikling har kommet inn som et av de tre nye satsningsområdene på den nye læreplanen som trådte i kraft høsten 2020. Dette betyr at bærekraftig utvikling skal inn i alle fag, i denne studien undersøker jeg hvilke tanker nyutdannede og erfarne lærere i grunnskolen har om undervisning knyttet til bærekraftig utvikling og kritisk tenkning. Problemstillingen belyses av 6 forskningsspørsmål: 1.Hvordan definerer en gruppe grunnskolelærerne begrepet bærekraftig utvikling? 2. Synes en gruppe grunnskolelærere at bærekraftig utvikling er et viktig tema som bør tas opp i skolen, og hvordan begrunner de det? 3.Hvilke tanker har en gruppe grunnskolelærerne om undervisning knyttet til bærekraftig utvikling? 4.Hvordan definerer en gruppe grunnskolelærerne begrepet kritisk tenkning? 5. Ser en gruppe grunnskolelærere kritisk tenking som relevant for bærekraftig utvikling, og hvordan begrunner de det? 6. Hvilke tanker har en gruppe grunnskolelærere om undervisning knyttet til kritisk tenkning? Denne studien er en kvalitativ analyse basert på semisturkturete intervjuer av 5 nyutdannede grunnskolelærere og 5 erfarne grunnskolelærere. Intervjuguiden inneholder 10 spørsmål. Spørsmålene i intervjuet er formulert slik at de kan besvare forskningsspørsmålene. Analysen skjer både gjennom en deskriptiv analyse, to av spørsmålene analyseres gjennom deduktiv koding og de resterende skjer ved hjelp av åpen koding. Resultantene presenteres i form av tabeller og tilhørende tekst. Resultatene diskuteres opp mot relevant teori, tidligere forskning og egne tolkninger. Konklusjon viser til at de nyutdannede grunnskolelærerne ofte har flere besvarelser som minner om definisjoner enn de erfarne og de erfarne grunnskolelærerne bruker ofte flere eksempler enn de nyutdannede.
dc.description.abstractSustainable development is now one out of three new focus areas on the new curriculum that came out autumn of 2020. This means that sustainable development from now on will be included in all subjects. This thesis explores the equals end differences between newly qualified primary school teachers and experienced primary school teachers teaching in sustainable development and their thought about critical thinking? The thesis is answered by 6 research questions: 1. How does a group of primary school teachers define the concept of sustainable development? 2. Does a group of primary school teachers think that sustainable development is an important issue that should be addressed in schools, and how do they justify it? 3. What thoughts does a group of primary school teachers have about teaching related to sustainable development? 4. How does a group of primary school teachers define the concept of critical thinking? 5. Does a group of primary school teachers see critical thinking as relevant to sustainable development, and how do they justify it? 6. What thoughts does a group of primary school teachers have about teaching related to critical thinking? This study is a qualitative analysis based on semi-structured interviews of 5 newly qualified primary school teachers and 5 experienced primary school teachers. The interview guide contains 10 questions. The questions in the interview are formulated to answer the research questions. The analysis takes place both through a descriptive analysis, two of the questions are analyzed through deductive coding and the remaining ones take place through open coding. The results are presented in the form of tables and a corresponding text. The results are discussed against relevant theory, previous research and own interpretations. Conclusion points out that the newly qualified primary school teachers often have more answers that are reminiscent of definitions than the experienced and the experienced primary school teachers often use more examples than the newly qualified.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleGrunnskolelæreres forståelse av bærekraftig utvikling og kritisk tenkning og deres tanker rundt undervisning knyttet til disse begrepene
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record