• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for marin teknikk
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for marin teknikk
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

A Formal Safety Assessment for Cruise Vessels Along the Norwegian Coast

Løvhaug, Oda
Master thesis
Thumbnail
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2953432
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for marin teknikk [2885]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Cruisebransjen vokser over hele verden, og har blitt en stor industri i Norge. Den er spådd å fortsette å

ha en solid vekst de neste tiårene, hvor trenden er større skip som frakter flere passasjerer. Cruisetrafikk

langs norskekysten har flere utfordringer, som lange avstander, tøffe værforhold og begrensede søkog redningsressurser. Nylige ulykker har vist at konsekvensene av en cruiseulykke kan ha et potensielt

katastrofalt utfall.

Denne oppgaven tar sikte på å undersøke farene og foreslå effektive risikoreduserende tiltak der det

er nødvendig, slik at cruiseindustrien kan operere trygt i norske farvann. En formell sikkerhetsvurdering, en risikovurderingsmetode introdusert av The International Maritime Organization, ble brukt for å

vurdere risikoen. Dette inkluderer risikoidentifikasjon og vurdering, foreslag til risikoreduserende tiltak

og anbefaling av endringer ved hjelp av en kostnad-nyttevurderingsmetode. Vurdere om de risikoreduserende tiltakene er mulige i en praktisk, økonomisk og juridisk forstand, er en viktig del av oppgaven.

Det ble funnet fire farer for cruiseskip der risikoen skulle senkes. De fire farene var grunnstøting, kollisjon, brann og kantring. Ved bruk av en feiltreanalyse ble årsakene til hver av risikoene identifisert.

Riskoreduserende tiltak ble laget for redusere risikoene. De fleste risiko reduserende tiltak som ble

utviklet, var målrettet mot årsakene, mens noen få reduserer konsekvensene. Et samarbeid mellom

regjeringen og cruiseoperatørene vil være nødvendig for å implementere de anbefalte tiltakene.
 
The cruise industry is growing worldwide, and has become a large industry in Norway. It is predicted

to continue to have solid growth in the upcoming decades, with the trend being bigger vessels carrying more passengers. Cruise traffic along the Norwegian coast has specific challenges, such as long

distances, harsh weather conditions and limited search and rescue resources. Recent accidents have

shown that the consequences of a cruise accident can have potentially catastrophic outcomes.

This thesis aims to investigate the hazards and suggest effective risk control options if needed so that

the cruise industry can operate safely in Norwegian waters. A formal safety assessment, a risk assessment method introduced by The International Maritime Organisation, was used to assess the risk.

This includes risk identification and assessment, proposing risk-reducing measures, and recommending changes using a cost-benefit assessment approach. Determine whether the risk control options are

possible in terms of practicality, economically, and legally, is an important part of the thesis.

Four hazards for cruise vessels were found where the risk should be lowered. The four hazards were

grounding, collision, capsizing and fire. By the use of a fault tree analysis, the causes for each hazard

were identified. Risk control options were created to reduce the risks. Most of the risk control options

developed targeted the causes, while some lowered the consequences. A collaboration between the

government and the cruise operators would be needed to implement the options recommended.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit