Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUtne, Ingrid Bouwer
dc.contributor.authorLøvhaug, Oda
dc.date.accessioned2022-01-28T18:19:13Z
dc.date.available2022-01-28T18:19:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:92802317:24433888
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2953432
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractCruisebransjen vokser over hele verden, og har blitt en stor industri i Norge. Den er spådd å fortsette å ha en solid vekst de neste tiårene, hvor trenden er større skip som frakter flere passasjerer. Cruisetrafikk langs norskekysten har flere utfordringer, som lange avstander, tøffe værforhold og begrensede søkog redningsressurser. Nylige ulykker har vist at konsekvensene av en cruiseulykke kan ha et potensielt katastrofalt utfall. Denne oppgaven tar sikte på å undersøke farene og foreslå effektive risikoreduserende tiltak der det er nødvendig, slik at cruiseindustrien kan operere trygt i norske farvann. En formell sikkerhetsvurdering, en risikovurderingsmetode introdusert av The International Maritime Organization, ble brukt for å vurdere risikoen. Dette inkluderer risikoidentifikasjon og vurdering, foreslag til risikoreduserende tiltak og anbefaling av endringer ved hjelp av en kostnad-nyttevurderingsmetode. Vurdere om de risikoreduserende tiltakene er mulige i en praktisk, økonomisk og juridisk forstand, er en viktig del av oppgaven. Det ble funnet fire farer for cruiseskip der risikoen skulle senkes. De fire farene var grunnstøting, kollisjon, brann og kantring. Ved bruk av en feiltreanalyse ble årsakene til hver av risikoene identifisert. Riskoreduserende tiltak ble laget for redusere risikoene. De fleste risiko reduserende tiltak som ble utviklet, var målrettet mot årsakene, mens noen få reduserer konsekvensene. Et samarbeid mellom regjeringen og cruiseoperatørene vil være nødvendig for å implementere de anbefalte tiltakene.
dc.description.abstractThe cruise industry is growing worldwide, and has become a large industry in Norway. It is predicted to continue to have solid growth in the upcoming decades, with the trend being bigger vessels carrying more passengers. Cruise traffic along the Norwegian coast has specific challenges, such as long distances, harsh weather conditions and limited search and rescue resources. Recent accidents have shown that the consequences of a cruise accident can have potentially catastrophic outcomes. This thesis aims to investigate the hazards and suggest effective risk control options if needed so that the cruise industry can operate safely in Norwegian waters. A formal safety assessment, a risk assessment method introduced by The International Maritime Organisation, was used to assess the risk. This includes risk identification and assessment, proposing risk-reducing measures, and recommending changes using a cost-benefit assessment approach. Determine whether the risk control options are possible in terms of practicality, economically, and legally, is an important part of the thesis. Four hazards for cruise vessels were found where the risk should be lowered. The four hazards were grounding, collision, capsizing and fire. By the use of a fault tree analysis, the causes for each hazard were identified. Risk control options were created to reduce the risks. Most of the risk control options developed targeted the causes, while some lowered the consequences. A collaboration between the government and the cruise operators would be needed to implement the options recommended.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleA Formal Safety Assessment for Cruise Vessels Along the Norwegian Coast
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel