Institutt for marin teknikk
Recent Submissions
-
On Statistical Features of Ice Loads on Fixed and Floating Offshore Structures
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
CFD Study of Flow and Water Exchange for Cases Relevant to Semi-Closed Aquaculture Structures
(Master thesis, 2024)For å tillate bærekraftig fremtidig vekst må havbruksnæringen møte ulike utfordringer. Lakselus er en av disse utfordringene. Semi-lukkede løsninger har blitt relevant de siste årene fordi de gir bedre kontroll over det ... -
Experimental study on ignition characteristics of hydrothermal liquefaction (HTL) derived biofuels in single- and dual-fuel configurations with ammonia
(Master thesis, 2024)I 2022 var de globale klimagassutslippene 53,8 Gt karbondioksid-ekvivalenter, som er det høyeste nivået som er registrert hittil [2]. Den maritime sektoren var ansvarlig for 2,9% av de totale klimagassutslippene i 2019 ... -
Combining active path generation and following with VR in Unity to improve remote control of unmanned surface vessels
(Master thesis, 2024)Fremskritt innen fjernstyring av marine fartøy krever nye løsninger for overvåking og kontroll fra landbaserte kontrollsentre. For å oppnå sikker fjernstyring av et fartøy kreves solid situasjonsforståelse og et kontrollsystem ... -
A study relevant for the optimization of a semi-submersible crane vessel tailored for installing next generation wind turbines
(Master thesis, 2024)Overgangen til fornybare energikilder krever innovative løsninger for å utnytte vindenergi, spesielt gjennom utplassering av flytende offshore vindmøller. Etter hvert som etterspørselen etter vindenergi øker, øker også ... -
A two-dimensional experimental study relevant for drift loads of moored offshore structures and ships in beam-sea regular waves
(Master thesis, 2024)Nøyaktige forutsigelser av de ikke-lineære hydrodynamiske effektene forbundet med bølgedriftskrefter er essensielle for å sikre trygge fortøyningssystem for offshore-konstruksjoner som FPSOer. Nylige arbeid med ikke-lineære ... -
Testing the performance of a designed flow cell in measuring the skin friction coefficient of different surface topologies
(Master thesis, 2024)Skin friction drag reducing surface topologies for ship hulls are a possible solution to reduce the emissions of ships which helps to tackle climate change. New surface topologies become of interest when the sailing speed ... -
Mission Planning and Navigation with Multi-Sensor Integration for Underwater Vehicle Homing
(Master thesis, 2024)Denne avhandlinga presenterer utviklinga og valideringa av eit oppdragsplanleggings- og navigasjonssystem for Blueye X3 fjernstyrt undervannsfarkost (ROV), ved bruk av ei rekke sensorar integrert i robot operativsystem 2 ... -
Application of a data-driven approach for maximum fatigue damage prediction of an unbonded flexible riser
(Journal article; Peer reviewed, 2024)The fatigue damage prediction is a challenging issue in the design and maintenance phases of unbonded flexible pipes. This arises from the necessity of conducting numerous numerical analyses, encompassing both global ... -
Systembeskrivelse og evaluering av vannkvalitet i lukket oppdrettsanlegg
(Bachelor thesis, 2024)Havbruksnæringen er i dag en av Norges største eksportnæringer som har vokst betydelig gjennom årene. Denne veksten har imidlertid ikke vært uten utfordringer, særlig knyttet til fiskevelferd og dødelighet. Dette har bidratt ... -
Laksens møte med brønnbåt
(Bachelor thesis, 2024)Denne oppgaven går nærmere inn på laksens møte med brønnbåter i ulike livsstadier og situasjoner. Ettersom næringen har vokst, har bruken av fartøy som behandler og frakter laks fått en stor rolle for at dagens oppdrettsnæring ... -
Maneuvering-based Dynamic Thrust Allocation for Fully-Actuated Vessels
(Journal article; Peer reviewed, 2024)This paper introduces a new approach to solving the thrust allocation problem using the maneuvering problem in the maritime domain for fully actuated vessels. The method uses a control Lyapunov function to create a nonlinear ... -
Effects of transverse loading on the ultimate strength prediction of stiffened panels under biaxial loads: Potential improvements to the IACS rule formulation
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The current International Association of Classification Societies (IACS) rule for designing stiffened panels was found in Wang et al. (2024) to conservatively predict the ultimate strength of panels when transverse loads ... -
Comparison of methods for using risk information in path planning for autonomous surface vessels
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
Risk Assessment for Decision- Making in Autonomous Marine and Maritime Systems
(Doctoral theses at NTNU;2024:430, Doctoral thesis, 2024)Autonomous marine and maritime systems (AMMS) have been proposed in recent years, with applications in research, industry, and commerce. Among the advantages of these vehicles are less human fatigue, allowing for extended ... -
Design of sustainable integrated energy systems for green ports – selection and sizing
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Design of sustainable and integrated energy systems for marine port is a complex problem, involving multiple conflicting objectives like energy efficiency and minimum losses, cost-effectiveness, and avoiding excessive ... -
Multiphysics Modeling and Co-Simulation of Ship Electric Power and Propulsion Systems for Virtual Testing and Verification
(Journal article; Peer reviewed, 2024)This paper proposes a framework for multiphysics modeling and co-simulation of electrified ships, aimed at system-level verification. The framework encompasses the development of dynamic time-domain models for ship power ... -
Optimization of fast catamarans for zero-emission powering
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven presenterer en metodikk for optimalisering av skrogformer for batteridrevne, nul lutslippskatamaraner. Forskningen fokuserer p˚ a˚ a estimere vekten av katamaranene og skrogfor mene, forutsi motstand og ... -
Assessment of non-linear hydrodynamic and modelling effects in a coupled analysis of floating offshore wind platforms
(Master thesis, 2024)For å utvikle og etablere flytende offshore vindturbiner som en suksessfull fornybar energikilde på en skikkelig måte, spiller pålitelige integrerte dynamiske analyser en viktig rolle. Objektet i denne masteroppgaven er å ... -
Theoretical and numerical study on potential re-use of in-place concrete sub-structures for generating renewable energy form ocean waves
(Master thesis, 2024)Wave Energy Converters (WEC) offer a technical solution to produce electricity without greenhouse gas emission. In this master thesis, the WEC design patented by Bj\o{}rn Sjetnan is studied. It consists of using the principle ...