Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrekke, Jorunn
dc.date.accessioned2015-08-04T13:04:18Z
dc.date.available2015-08-04T13:04:18Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/294563
dc.description.abstractDenne artikkelen presenter en tolkning av Emmanuel Levinas' etikk og belyser pedagogens ansvar for barnet med vekt på kunnskapens rolle. Levinas stiller etikken i primærposisjon forut for subjektivitetens bevissthet, overveielser og valg. Ansvaret er uvalgt og grenseløst, umulig og nødvendig. Den Andre med sin ubegipelige, unike annerledeshet og sårbarhet, er bestemmende for ansvaret. I det vi tolker og forstår oss på den Andre, reduserer vi den Andres særegenhet til å være innenfor våre egne forestillinger. Den etiske bevegelsen søker ut av forestillingenes totaliteter i retningsbestemmelsen mot den Andre. Pedagogens teoretiske kunnskaper om barnet representerer noen særlig farer for selvtilstrekkelighetens lukking, men også muligheter for åpning og bevegelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleBarnet er den Andre - Om pedagogens ansvar for barnet i lys av Levinas' etikknb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel