Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKjeøy, May Helen
dc.date.accessioned2015-08-04T08:32:34Z
dc.date.available2015-08-04T08:32:34Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/294406
dc.description.abstractTittel: «De utrolige årene»- betydning for klasseledelsen? Problemstilling: «Læreres opplevelser og erfaringer med «DUÅ»`s skole- og barnehageprogram og hvordan det har betydning for deres rolle som klasseleder.» Omfang: Dette er en 60-siders mastergradsoppgave i spesialpedagogikk, gjennomført på 20 uker. Bakgrunn og formål: Min nysgjerrighet og lyst til å få større innsikt i og kunnskap om skole- og barnehageprogrammet i programserien «De utrolige årene», utviklet av Carolyn Webster-Stratton, ligger til grunn for valg av studiens tema. Jeg valgte å vinkle temaet inn på klasseledelse, dette med tanke på at jeg selv har grunnskolelærerutdannelse i grunn, men også på bakgrunn av at programmets fokus ligger i det å styrke lærernes klasseledelse. Formålet med oppgaven var at jeg skulle forsøke å få innsikt i lærernes egne opplevelser og erfaringer, med programmet som helhet, men også hvordan programmet har hatt betydning for lærernes klasseledelse. Metode: Jeg valgte å gjennomføre en kvalitativ studie med intervju som datainnsamlingsmetode. Dette fordi at jeg opplevde denne metoden passet best i forhold til min problemstilling. Studien er basert på en fenomenologisk tilnærming der jeg som forsker har vært ute etter å få innsikt i lærernes egne opplevelser og erfaringer rundt fenomenet. Det er jeg selv som har gjennomført og transkribert intervjuene, analysert og tolket datamaterialet for å komme frem funn som var relevante i forhold til min problemstilling. Utvalget til undersøkelsen er tre lærere som har gjennomført kurs i «De utrolige årene». Resultater og konklusjon: Jeg har i denne studien kommet frem til at alle mine tre deltakere opplever en viss grad av nytteverdi og tilfredshet med «DUÅ»`s skole- og barnehageprogram. De utrykker at de har iv oppnådd en større bevissthet og systematikk i deres jobb, og at de har fått flere strategier å benytte seg av i hverdagen. Med bevissthet uttrykker deltakerne at de både har blitt mer bevisst for hvordan de skal opptre som klasseledere, men også på hvordan, hvorfor og når de ulike strategiene bør/ikke bør brukes. På den måten vil jeg også si at programmet har betydning for lærernes klasseledelse. Jeg har også kommet frem til at programmets strategier kan ha stor betydning og innvirkning, både positivt og negativt på lærer-elev-relasjonene, og det kan dermed også ha positiv eller negativ innvirkning på elevene. Hovedkonklusjonene i oppgaven er som følgende: - Deltakerne opplever «DUÅ»-programmet som nyttig, til tross for de utfordringene et slikt program fører med seg og for at mange av programmets strategier var godt kjent fra før. - «DUÅ»-strategiene kan ha stor innvirkning på lærer-elev-relasjonene. - Deltakerne opplever at programmet har hatt betydning for deres egen klasseledelse. - Fokus på klasseledelse basert på «DUÅ» kan ha både negativ og positiv innvirkning på elevene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title"De utrolige årene" - betydning for lærernes klasseledelse? En kvalitativ studie av tre læreres opplevelser og erfaringer med "DUÅ"'s skole- og barnehageprogram og hvordan det har betydning for deres rolle som klasseledernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel