Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHals, Merete
dc.date.accessioned2015-08-04T08:04:12Z
dc.date.available2015-08-04T08:04:12Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/294380
dc.description.abstractI denne masteroppgaven er det fokus på elevenes opplevelse av læreren som sosial støttende i 8. til 10. trinn i grunnskolen og 2. og 3. trinn i den videregåendeskolen. Målet med denne studien er å se på relasjoner mellom skolens målstruktur, lærer-elev-relasjonen, elevenes psykiske helse, deres indre motivasjon og deres hjelpesøkende atferd. Studien vil belyse følgende problemstilling: Har skolens målstruktur og lærerens sosiale støtte betydning for elevenes psykiske helse, indre motivasjon og hjelpesøkende atferd? Det ble benyttet en kvantitativ undersøkelse for å belyse problemstillingen i denne oppgaven. Utvalget bestod av 3510 elever fra 8. til 10. trinn i grunnskolen og 2. og 3. trinn i den videregåendeskolen i Norge, med hovedvekt i Trøndelag. Resultatene viser at skolens målstruktur er relatert til hvordan elevene opplever læreren som sosial støttende. En læringsorientert målstruktur ser ut til å ha en positiv virkning på lærer-elev-relasjonen, mens en prestasjonsorientert målstruktur ser ut til å ha en negativ virkning. Videre viser resultatene at liten sosial støtte fra læreren har en negativ sammenheng på elevenes psykiske helse. Som forventet hadde sosial støtte en positiv sammenheng med elevenes indre motivasjon og hjelpesøkende atferd. Psykisk helse hadde en negativ svak sammenheng med indre motivasjon og hjelpesøkende atferd. Resultatene fra analysene er diskutert i lys av teori og tidligere forskning, samt en refleksjon på hvilke praktiske refleksjoner over hva funnene har å si for lærere og elever.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleLærer-elev-relasjonen - En kvantitativ studie av elevers opplevelse av skolens læringsmiljø og lærerens sosiale støtte, og hvilken betydning dette har for elevenes psykiske helse, indre motivasjon og hjelpesøkende atferdnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel