Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDæhlin, Kristin Elle
dc.date.accessioned2015-08-03T12:58:25Z
dc.date.available2015-08-03T12:58:25Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/294301
dc.description.abstractDenne studien tar for seg det arbeidet som utføres i norske skoler for å regulere og forebygge utagerende atferd. En måte å gjøre dette på er å ta i bruk det skoleomfattende programmet PALS, «positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling». Det legger vekt på å fremme elevenes positive atferd og sosiale ferdigheter gjennom et systematisk og effektivt forebyggende arbeid. Studien ser på virkninger på atferdsproblemer blant elever ved en norsk byskole som bruker PALS. Dataene ble hentet fra intervju med tre lærere. I intervjuene ble det lagt vekt på å få frem lærernes egne erfaringer for best mulig å kunne besvare problemstillingen: Hvilke erfaringer har lærerne med PALS og hvordan kan PALS ha bidratt til å styrke lærernes arbeid med utagerende elever på denne skolen? Per mai 2015 foreligger det ikke forskningsresultater som viser om PALS har langsiktig virkning. Det har likevel blitt dokumentert kortsiktig virkning som er et godt utgangspunkt for videre forskning. Denne studien er et lite bidrag i denne forskningen. Funnene fra denne studien viser at lærerne er fornøyde med det PALS har tilført lærerarbeidet deres. De ser på PALS som et verktøy som har styrket arbeidet med utagerende atferd. Programmets vekt på at læreren skal være bevisst på å gi alle elever oppmerksomhet i form av positiv tilbakemelding, har også fremmet den positive atferden på skolen. Det kommer frem i studien at PALS har påvirket lærerne mest ved at de har blitt mer bevisst på egen væremåte og hvordan de gir tilbakemelding til elevene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titlePALS gjennom lærernes øyne. En kvalitativ studie om læreres erfaringer med det skoleomfattende programmet PALS og hvordan programmet kan ha bidratt til å styrke arbeidet med utagerende elever på en norsk byskolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel