Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAmundsen, Caroline Røbech
dc.date.accessioned2015-08-03T08:27:09Z
dc.date.available2015-08-03T08:27:09Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/294136
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å få kunnskap om hva en lærer vektlegger i den første lese- og skriveopplæringen, for å senere kunne drøfte hvordan lærerens praksis kan virke forebyggende mot utvikling av lese- og skrivevansker. Hovedfokuset mitt vil være lesingen- og skrivingens tekniske aspekt, altså avkoding og omkoding av ord. For å få frem hva læreren vektlegger har jeg gjennomført en klasseromstudie, hvor jeg har observert og intervjuet en lærer på 1.trinn, som benytter en metode hun mener er spesielt hensiktsmessig i den første lese- og skriveopplæringen. Hovedfokuset for datainnsamlingen har vært læreren, og hennes pedagogiske praksis. I etterkant av datainnsamlingen har jeg analysert materialet fra observasjon og intervju, for å kunne fremvise hva hun vektlegger, og for å kunne drøfte hvorvidt forskning støtter oppunder funnene i et forebyggingsperspektiv mot utvikling av lese- og skrivevansker. Studiens problemstilling er: Hva vektlegger læreren i den første lese- og skriveopplæringen, og hvordan kan lærerens praksis eventuelt virke forebyggende mot utvikling av lese- og skrivevansker? Med utgangspunkt i problemstillingen og valg av datainnsamlingsmetoder er det en kvalitativ forskningstilnærming som ligger til grunn for denne studien. En slik tilnærming gir mulighet til å gå i dybden på et lite utvalg ved å bruke flere datainnsamlingsmetoder, i tillegg til at en kan sørge for å få fyldige data fra de som deltar i studien. Det gir et godt utgangspunkt for videre analyse og drøfting. I studiens teoridel blir det først gjort rede for hvordan lesing og skriving påvirker hverandre gjensidig i den første lese- og skriveopplæringen, og hvordan den typiske lese- og skriveutviklingen ser ut. Det vil være viktig som et teoretisk utgangspunkt, og som en begrunnelse for hvorfor jeg har valgt å drøfte lese- og skriveutviklingen sammen i studien. Videre vil jeg gjøre rede for språklig bevissthet, definisjon av lese- og skrivevansker, og andre viktige prinsipper i lese- og skriveopplæringen. I tillegg består teoridelen av forskning som sier noe om god lese- og skriveopplæring, og hva som kan virke forebyggende mot utvikling av lese- og skrivevansker. Resultatene i studien viser at læreren har et bevisst forhold til fonemene i språket og å knytte fonemene til bokstaver. Samtidig vektlegger hun tydelig instruksjon og mye trening gjennom multisensorisk stimulering og artikulasjon for å automatisere språklyd-bokstav-forbindelsene. I tillegg er hun opptatt at elevene i 1.klasse skal oppleve mestring. Forskning innenfor forebygging av lese- og skrivevansker påpeker også viktigheten av fonembevissthetstrening, og eksplisitt instruksjon for elever med vansker.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleDen første lese- og skriveopplæringen. "Gi elevene trua på at de kan lære" - En klasseromsstudie av lærerens praksis i den første lese- og skriveopplæringen, med vekt på hvordan opplæringen eventuelt kan virke forebyggende mot utvikling av lese- og skrivevanskernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel