Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHatlen Nøst, Torunn
dc.contributor.authorAakre, Siv Anette
dc.date.accessioned2022-01-27T18:19:16Z
dc.date.available2022-01-27T18:19:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:88774930:33522856
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2902868
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Velferdsteknologi er pekt på som viktig for å løse nåværende og fremtidige utfordringer i kommunehelsetjenesten. Utfordringene innebærer blant annet nye brukergrupper deriblant yngre grupper med nedsatt funksjonsevne, aldring i samfunnet, mangel på omsorgsytere, og økte behov for medisinsk oppfølging og aktiv omsorg. Problemstilling: Denne studien har som hensikt å undersøke hvordan ansatte i kommune opplever å delta i anskaffelser av velferdsteknologi. Metode: kvalitativ studie med semistrukturerte intervju ble gjennomført. Fem informanter med erfaring med anskaffelse av velferdsteknologi i kommunehelsetjenesten deltok i studien. Resultat: Innhentet data ble kategorisert i følgende temaer: - Innkjøp: Hvordan kommunen gjør innkjøp. - Samarbeid: Hvordan tjenestene innenfor kommunen samarbeider på tvers av fag. - Organisasjonsstruktur: Hvordan kommunen strukturer opp i forhold til velferdsteknologi. - Teknologi: Hvilken teknologi er tilgjengelig og hvordan blir den benyttet i dag. - Implementasjon: Hvordan implementasjon skal blir gjennomført. - Behovskartlegging: Hvem utfører og hvordan blir behovskartleggingen gjennomført. Konklusjon: Flere informanter føler seg lite sett og hørt i en innkjøpsprosess av velferdsteknologi. Dette fører til at kommunikasjonen mellom instansene og profesjonene blir utfordret, som igjen leder til en utfordrende forankringsprosess.
dc.description.abstractAbstract: Background: Welfare technology is pointed out to be an important element to solve present and future challenges in the municipality regarding health. The challenges contain new groups of patients whereas younger groups with impaired functioning, aging in the society, lack of health professionals, and increased need for medical attention and follow-up. Thesis: This study deals with how employees in the municipality experience the process of procurement of welfare technology. Research Methodology: A qualitative study with semi structured interviews was established. Five informants with experience on getting welfare technology in the municipality have participated in the study Results: Collected data was categorised in following themes: - Purchasing: How the municipality exceed purchasing in welfare technology. - Cooperation: How the departments cooperate across their profession. - Organisation structure: How the municipality structure their work when it comes to welfare technology. - Technology: Which technology is available and how it is used today. - Implementation: How the implementation of new technology is completed. - The assessments of patients need: Who does the assessment of needs and how it is done. Conclusion: Some of the informants did not feel like their knowledge and competence was heard when welfare technology was purchased. This led to challenges in the communication between the different professions, which again led to a challenging process of anchoring through the different stages of the project.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan opplever ansatte i kommunehelsetjenesten å delta i anskaffelser av velferdsteknologi
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel