Show simple item record

dc.contributor.authorLe, Thao Thi
dc.date.accessioned2015-06-23T07:34:12Z
dc.date.available2015-06-23T07:34:12Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/285377
dc.description.abstractTemaet for denne masterstudien er stress og stressmestring blant lærere. Dette er et aktuelt tema i dagens samfunn der forskningsrapporter kobler sammenhengen mellom stress og lærere som ønsker å slutte i yrket. Et av regjeringens viktigste satsningsområde i den norske skolen er dyktige lærere som er kunnskapsrike, engaserte og som kan opprette gode elevrelasjoner. Utfordringene som oppstår ved stress og utbrenthet, er at en får lærere i skolen som opplever lav mestring og motivasjon, utmattelse og tretthet, og som tilslutt utvikler kynsime og distansjon fra undervisning og elever. Dette kan også gjelde for dyktige lærere som har høye forventninger til seg selv og sitt arbeid. Konsenkvensene av stress og utbrenthet er økt sykemelding og frafall fra yrket. Dette går i mot regjeringens mål og det bør derfor settes inn ekstra fokus på tematikken. I denne studien ønsker jeg å forske på hvordan lærere opplever og takler stress i arbeidshverdagen. Jeg har arbeidet ut i fra to problemstiller: 1. Hvordan opplever lærere stress i arbeidet? 2. Hvilke strategier velgere lærere for å takle stress i arbeidet? For å belyse problemstillingene har jeg gjennomført en kvalitativ intervjustudie med tre lærere ved ulike videregående skoler. Målet med intervjuene er å belyse deres opplevelser, fortolkninger og strategier for stressmestring. I diskusjonen av funnene har jeg benyttet teori om kognitiv vurdering og teori om mindfulness som analyseverktøy. Teorien om kognitiv vurdering legger vekt på hvordan individets kognitive vurderinger påvirker hvordan, og i hvilken grad, de opplever stress. Med denne teorien ønsker jeg å belyse hvorfor lærere tenker og opplever stress i arbeidet. Teorien om mindfulness vil jeg bruke som et eksempel på stressmestringsstrategi for lærere. Forskere på mindfulness mener at denne metoden kan være nyttig for lærere som opplever mye kognitiv og emosjonell press i arbeidet. Ved å benytte seg av mindfulness menere forskerne at lærere kan utvikle evnen til å bruke kognitiv vurdering på en mer effektiv og hensiktsmessig måte. Jeg ønsker å utforske om lærere bruker strategier som kan samsvare med teorien om mindfulness, og på den måten diskutere metodens relevans for lærere. Resultatet viser at lærerne hadde mange fellestrekk i forhold til hva som stresser dem, men ulike måter å tenke og håndtere stresset på. Tolkningen viser at lærere som er mer åpne og aksepterende for utfordringer og endringer som oppstår i arbeidsmiljøet, klarte å tilpasse iii seg bedre og derav opplevde mindre stress. Lærere som opplevde mer stress, brukte mer tid og krefter på å gruble og bekymre seg for de samme utfordringene og endringene. Disse funnene samsvarer med teorien om kognitiv vurdering som viser at læreres tanker om stress, og om deres muligheter til å håndtere stresset, har stor betydning for deres stressopplevelser. Likedan viser funnene at lærere benytter seg av flere strategier som samsvarer med teorien om mindfulness; blant annet bevisstgjøring av tanker og følelser, og filtrering av unødvendige tanker og følelser. Dette er essensielle forhold som ligger mindfulness nært. Resultatene blir dermed brukt til å argumentere for betydningen av læreres kognitive vurdering i forhold til opplevelsen av stress, og i argumentasjonen for hvordan mindfulness kan hjelpe disse lærerne til å foreta kogntive vurderinger mer effektivt og hensiktsmessig, noe som vil lette deres håndteringen av stresset.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleStress og stressmestring hos lærere - En kvalitativ intervjustudie på læreres perspektiver, refleksjoner og opplevelser av stress og stressmestring i skolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record