dc.description.abstract | Et byggeprosjekt oppstår som følge av et behov for en lokalitet som skal kunne
tjene nye krav til bygde omgivelser for en organisasjons kjernevirksomhet. På
grunnlag av dette behovet settes ulike mål for den etterfølgende prosessen
som forutsettes ført frem til at virksomheten kan ta i bruk tilpassede lokaler
som skal imøtekomme definerte krav i forhold til egnethet for
kjernevirksomheten, økonomi, ferdigstillelsestidspunkt og kvalitet.
Tradisjonelt er hovedfokus i byggeprosesser rettet mot aktørenes egne krav til
indre effektivitet som er knyttet opp mot klassiske prosjektmål som
prosjektkostnad, tid og kvalitet. Leverandørene har fokus på egne definerte
resultatmål og i mindre grad på byggherres effektmål i bruksfase som
opprinnelig lå til grunn for prosjektet. Prosessen blir av denne grunn lite
dynamisk sett fra byggherrens ståsted.
Det var på denne bakgrunn ønskelig å undersøke hvordan byggherrens
effektmål har blitt ivaretatt i byggeprosessen. Dette innebar å se på hvilke
strategiske beslutninger som bør ligge til grunn og hvilke kriterier som benyttes
for å vurdere grad av suksess eller kvalitet på prosjektet.
Det er hentet empirisk materiale fra et litteraturstudium, en pilotundersøkelse
av to prosjekter og til sist casestudier av tre større prosjekter i form av
semistrukturerte intervjuer dokumentert i båndopptak. Prosjekter og
intervjuobjekter i casestudiet er strategisk valgt og det er valgt en kvalitativ
tilnærming på grunn av en antatt mangel på tilgjengelige dokumentasjon og
egnet tallmateriale. Denne metoden gav også anledning til å gå dypere inn
deler av byggeprosessene for å forstå årsaker til beslutninger i prosess.
Vesentlige suksesskriterier for å nå de overordnede effektmål er evne til å
formulere og kommunisere sine mål til gjennomføringsorganisasjonen og legge
disse til grunn for en strukturert målstyring i prosjektet. En bør grunnleggende
ha forståelse for de avvikende mål hos de ulike interessenter i prosjektets
tidsakse, sett i forhold til eiers forretningsmessige behov og mål. Dette er
nødvendig for å kunne gjennomføre en prosess med utarbeidelse av et
strategisk program hvor så vel prosjektets overordnede mål som delmål
identifiseres og legges til grunn for en risikovurdering og senere
gjennomføringsstrategi.
Sammenfattet avdekker så vel pilotundersøkelsen som casestudiet at det
i de undersøkte objekter ikke gjennomføres systematiske prosesser med
det til formål å beskrive effektmål, kommunisere disse fra
beslutningstaker og eier til gjennomføringsorganisasjon eller foretas
evalueringer av slike effektmål i brukssituasjon.
Undersøkelsen gir en tydelig indikasjon på at prosjekt og resultatmål er
styrende i byggeprosjektene. Om et prosjekt er vellykket eller ikke
vurderes i forhold til oppnådde kvalitets-, tids- og kostnadsmål, mens
oppnåelsen av effektmålene har mindre betydning i denne vurderingen.
Dette kan være en konsekvens av den inngående bestilling fra eier.
Det er også kartlagt at det fra byggherrens side oppfattes at et sterkere
fokus på effektmål fra bestiller ville ha bedret utviklingsprosess og lagt
forholdene til rette for en dimensjonering mot bruksfase. Denne
erkjennelse indikerer et behov for en sterkere bevisstgjøring i bestillers
organisasjon for det forretningsmessige potensial som ligger i å
gjennomføre byggeprosjekter som en strategisk vurdert og strukturert
prosess hvor effektmål er overordnet styrende. | nb_NO |