Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMajken Korsager
dc.contributor.authorRichard Hanssen
dc.date.accessioned2022-01-25T18:19:43Z
dc.date.available2022-01-25T18:19:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:97492924:47205470
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2839319
dc.description.abstractBærekraftig utvikling er kommet inn som et overordnet tverrfaglig tema i de nye læreplanene. Elevene skal få innsikt i varierte problemstillinger knyttet til dette, og de skal lære om sammenhenger mellom handlinger og konsekvenser. I denne studien ble det bygget opp et undervisningsopplegg som skulle forsøke å utvikle elevenes bærekraftsbevissthet slik at de står bedre rustet til å møte dagens og fremtidens utfordringer. Gjennom et undervisningsopplegg som tar utgangspunkt i fremmede arters påvirkning på lokale arter deltok elevene i en mellomtrinnsklasse i et variert opplegg som tok i bruk blant annet klasseromsundervisning og feltarbeid som metoder. Studien har undersøkt hvordan opplegget innvirker på elevenes bærekraftsbevissthet. Det ble tatt utgangspunkt at ønsket måloppnåelse er handlingskompetanse, som i det analytiske rammeverket forklares som en sammensatt kompetanse av kunnskaper, ferdigheter og holdninger i de tre dimensjonene innen bærekraftig utvikling; sosial, økonomisk og miljømessig dimensjon. Funn i studien viser at elevene viste en monodimensjonal tilnærming til miljødimensjonen, og med særlig stor overvekt på kunnskapselementer. Dette samsvarte ikke med ønsket om å oppnå en helhetlig handlingskompetanse. Ut fra dette vil det kunne sies at elevenes bærekraftsbevissthet ikke viser en helhetlig og solid basis, men kan sees på som en påbegynt kompetanseutvikling der kunnskapsbasis innen miljødimensjonen er kommet lengst. Funn viser at både oppgavens design, refleksjonsnotatet og elevenes kompetanse korrelerer her, med overvekt på kunnskap innen miljødimensjon. Undervisningsoppleggets design og gjennomføring kan da ha vært medvirkende til at elevene ikke svarer ut bredere enn ønsket. Likevel er det funn som peker på at det kan være andre årsaker enn bare design og gjennomføring som medvirker her. Årsaker til dette kan være mange, men det var funn som indikerte at en del faktorer kan ha manglet. Det kan se ut til at elevene i studien kan ha vært i yngste laget for å oppnå et høyt utbytte av opplegget. Det pekes også på viktigheten av å bygge et undervisningsopplegg på elevenes forkunnskaper, ha god nok tid til å bygge mentale nettverk, arbeide med varierte arbeidsmetoder på riktige premisser, og legge til rette for at lærende samtaler kan finne sted underveis kan være positive faktorer for å lykkes.
dc.description.abstractSustainable development has been included as an interdisciplinary theme in the new curricula. Students will gain insight into various issues related to this, and they will learn about the connections between actions and consequences. In this study, a teaching plan was built up that would try to develop the students' awareness of sustainability so that they are better equipped to meet the challenges of the present and the future. Through a teaching program based on the influence of alien species on local species, the students in an intermediate stage class participated in a varied program that used, among other things, classroom teaching and fieldwork as methods. The study has examined how the scheme affects students' sustainability awareness. It was assumed that the desired goal achievement is action competence, which in the analytical framework is explained as a composite competence of knowledge, skills and attitudes in the three dimensions within sustainable development; social, economic and environmental dimension. Findings in the study show that the students showed a monodimensional approach to the environmental dimension, and with a particularly large predominance of knowledge elements. This did not correspond to the desire to achieve comprehensive action competence. Based on this, it can be said that the students' awareness of sustainability does not show a holistic and solid basis but can be seen as an initiated competence development where the knowledge base within the environmental dimension has come the furthest. The design and implementation of the teaching plan may then have contributed to the students not responding more broadly than desired. Nevertheless, there are findings that indicate that there may be other reasons than just design and implementation that contribute here. Reasons for this can be many, but there were findings that indicated that a number of factors may have been missing. It may appear that the students in the study may have been too young to achieve a high benefit from the scheme. It is also pointed out the importance of building a teaching plan on the students' prior knowledge, having enough time to build mental networks, working with varied working methods on the right premises, and facilitating that learning conversations can take place along the way can be positive factors to succeed.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUndervisning i fremmedarter for økt bærekraftbevissthet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel