Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFiskvik, Anne
dc.contributor.authorAmundsen, Marit
dc.date.accessioned2022-01-04T13:04:25Z
dc.date.available2022-01-04T13:04:25Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2835995
dc.description.abstractOppgaven undersøker aktivisme i norsk samtidsdans og hvordan danseaktivisme har tatt form ved Klimafestivalen §112 i Oslo fra 2014 til 2019. Perspektivet inntatt er performance praksis og teori i en ikke-institusjonell kontekst. Inspirert av nylig økende gateaktivisme, som for eksempel Skolestreik for klimaet, har hovedformålet med oppgaven vært å kartlegge samtidsdans i aktivistisk sammenheng i Norge. Sammenhengene mellom politikk, samfunn, kunst og aktivisme har dannet grunnlaget for undersøkelsen av scenekunst- og danseaktivismens forbindelse til performance og performativitet. Innhentet data fra to kvalitative forskningsintervju har blitt analysert og kategorisert, og førte til at temaene intensjonalitet, struktur, lyd, bevegelse, rom og kontekst trådte frem. Analysen av data, i tillegg til analysen av tre opptredener; Stemmebånd, KjærNe duo og et dansestunt, bidrar til å besvare oppgaven i dens sentrale kapitler. Fra perspektivet performance praksis og teori, viser resultatet av analysen at kontekst styrer kommunikasjonen. Konteksten Klimafestivalen §112 forflyttet kommunikasjonen fra performance mot performativitet i ulike aspekt. De to avgjørende faktorene, som skilte opptredene fra hverandre, var bruken av scenerommet og interaksjonen mellom aktør og publikum. En konstruert skala, med performance og performativitet i hvert ytterpunkt, strukturerer spillet og handlingen mellom uvirkelighet og virkelighet der de tre opptredene ble plassert.en_US
dc.description.abstractThe thesis examines activism in Norwegian samtidsdans (contemporary dance) and how dance activism has come about at Klimafestivalen §112 in Oslo from 2014 to 2019. The perspective taken is performance theory and practice within a non-institutional context. Inspired by the recent increase in street activism, such as for example the school strikes for climate, the main purpose of the thesis has been to map samtidsdans in activist contexts in Norway. Politics, society, art and activism are connected and form the basis for an investigation of the way performance art and dance activisms are linked to performance and performativity. Data collected from two qualitative research interviews has been analysed and categorized, leading to themes such as intentionality, structure, sound, movement, space andcontext. This analysis, together with the analysis of three performances; Stemmebånd, KjærNe duo and a dance happening, forms the basis for answering the research question in the central chapters of the thesis. From the perspective of performance theory and practice, the analysis shows that context directs communication. The context of Klimafestivalen §112 shifted the communication from performance towards performativity in different aspects. The two deciding factors, which distinguished the performances from each other, were the use of performance space, and the interaction between performers and audience. A constructed scale, with performance at one end and performativity at the other, structures the interplay and action between unreality and reality in which the three performed pieces were placed.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.subjectMasteroppgave i Dance Studies NoMaDsen_US
dc.titleÅ danse endring: Aktivisme i norsk samtidsdans - En undersøkelse av danseaktivisme ved Klimafestivalen §112 i Oslo 2014-2019en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel