Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJaccheri, Letizia
dc.contributor.authorBye, Betina Pedersen
dc.date.accessioned2021-12-15T18:20:28Z
dc.date.available2021-12-15T18:20:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:74730513:21726869
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2834583
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBarn i dag har tilgang til teknologi mer enn noen gang tidligere, og vi ser at stadig yngre barn også har tilgang til internett. Samtidig produseres det mer og mer programvare rettet mot barn som ikke tar hensyn til deres behov. Dette er spesielt kritisk når det gjelder barn med spesielle behov, som for eksempel Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), en av de vanligste nevroutviklingsforstyrrelsene som rammer barn over hele verden. Barn med ADHD opplever akademiske, atferdsmessige og følelsesmessige utfordringer hver dag. Det argumenteres for at disse vanskelighetene kan reduseres ved hjelp av velutviklet programvare. Dessverre er ikke barn med ADHD og deres individuelle behov inkludert på lik linje som andre jevnaldrende barn i mye av det som utvikles for barn i dag. Målet med denne masteroppgaven er å skape en bedre forståelse av hvordan programvare for barn skal utformes og utvikles riktig, slik at en større gruppe barn får mest mulig nytte av det. Forskningsspørsmålene for dette studiet er følgende: RQ1: Hvilke retningslinjer er viktige å huske på når man utvikler pedagogisk programvare for barn, slik at de med ADHD eller tilsvarende utfordringer er inkludert? RQ 1.1: I hvilken grad blir de fire retningslinjene Positive feedback and rewards, Clear goals and instructions, Adjustable difficulty, og Collaboration implementert i praksis? RQ1.2: Finnes det noen andre retningslinjer som brukes utover de fire som bør nevnes? Jeg har gjennomført et case-studie for å undersøke hvordan programvare for barn i barneskolen blir designet og utviklet. Åtte semistrukturerte intervjuer er samlet inn, og danner datagrunnlaget for denne oppgaven. Intervjuene er blitt transkribert og analysert veiledet av prosessen for tematisk analyse. Resultatene presenterer en modell som fremhever totalt åtte retningslinjer delt inn i to overordnede kategorier, hvor hver av kategoriene beskriver faktorer som burde være tilstede hos barna for at de skal dra nytte av programvaren. Begge de overordnede kategoriene har fire retningslinjer som bidrar til disse faktorene. De to overordnede kategoriene er: Motivasjon og engasjement, og Konsentrasjon og fokus.
dc.description.abstractChildren are actively present online at an ever-younger age. Simultaneously, the software industry is producing new software for children with not enough consideration to children needs. This is even more critical when it comes to children with special needs, like At- tention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), one of the most common neurodevelop- mental disorder affecting children worldwide. Children with ADHD experience academic, behavioral and emotional challenges every day. It is argued that these difficulties can be reduced with the help of well developed software. Unfortunately, much of the software created for children in primary school today does not include children with ADHD and their needs to the same extent as their peers. The objective of this Masters thesis is to create a better understanding of how software for children should be designed and developed properly, so that a larger group of children benefit the most of it. The research questions for this study is: RQ 1: What guidelines are important to keep in mind when developing educational software for children, so those with ADHD or similar disabilities are included? RQ 1.1: To what extent are the four guidelines Positive feedback and rewards, Clear goals and instructions, Adjustable difficulty, and Collaboration used in practice? RQ 1.2: Are there any other guidelines that are used beyond the four that should be mentioned? I have conducted a case study to explore how software for children in primary school is designed and developed. Eight semi-structured interviews have been collected from Scandinavian countries. Transcribed interviews are analyzed guided by a thematic analysis process. The results presents a model of higher-order themes with eight guidelines divided into two categories of factors which should be present in the children in order for them to benefit from the software. The two categories are: Motivation and engagement, and Concentration and focus.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleCreating Software for a Diverse Group of Children - An empirical investigation towards guidelines for developing software that includes children with ADHD
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel