Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAalberg, Trond
dc.contributor.authorHaugse, Åsmund
dc.date.accessioned2021-11-30T18:22:07Z
dc.date.available2021-11-30T18:22:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:74730513:26337007
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2832196
dc.description.abstractGit brukes ofte i informatikkutdanning som et verktøy for å støtte prosjektbasert utvikling. Å introdusere studenter til Git har fordeler ikke bare for samarbeid og programvareutvikling, men også for samarbeidslæring. Denne oppgaven utforsker hvilke implikasjoner Git har på gruppedynamikk og det sosiale aspektet ved prosjektarbeid. I tillegg har en prototype av et "mirroring tool" som bruker data fra GitLab blitt utviklet for å utforske dataens potensial til å informere studenter og lærere om aspekter ved gruppearbeidet. 91 studenter svarte på en spørreundersøkelse om bruk av Git og semistrukturerte intervjuer og demonstrasjoner ble holdt med 24 studenter og 11 lærere for å samle data om prototypen av et mirroring tool. Oppgaven gjør to hovedbidrag. For det første impliserer analysen av svar på spørreundersøkelsen at Git har en innvirkning på noen studenter's opplevelse med gruppeprosjekter med tanke på mellommenneskelig dynamikk og det sosiale aspektet ved samarbeid. Imidlertid verifiserer oppgaven også tidligere funn om Git's mange fordeler for studentsamarbeid. For det andre antyder resultatene fra testing av prototypen at GitLab data er velegnet til å gi studenter ny innsikt i sitt arbeid og lærere med en effektiv metode for å overvåke prosjektarbeid og studentgrupper. Denne oppgavens resultater kan påvirke hvordan lærere underviser og bruker Git i sine kurs og for fremtidig forskning og utvikling av et mirroring tool som bruker data fra Git.
dc.description.abstractGit is frequently used in computer science education as a tool to support project-based development. Introducing students to Git has benefits not only for collaboration and software development but also for collaborative learning. This thesis explores the implications on group dynamics and the social aspect of project work when using Git. In addition, a prototype mirroring tool using GitLab data was developed to investigate the data's potential to inform students and educators about aspects of the group work. Ninety-one students answered an online questionnaire about using Git, and semi-structured interviews and demonstrations were conducted with 24 students and 11 educators to collect data on the mirroring tool. The thesis makes two main contributions. Firstly, the analysis of questionnaire responses implies that Git has an effect on some students' experience with group projects regarding interpersonal dynamics and the social aspect of working together. However, it also verifies previous findings that Git has many benefits for student collaboration. Secondly, results from testing the mirroring tools suggest that GitLab data is well-suited to provide students new insight into their work and educators with an efficient method for monitoring project work and student groups. This thesis' results can impact how educators teach and make use of Git in their courses and for future research and development on mirroring tools using GitLab data.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleGit in an educational context
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel