Evaluering av chat‐, svar‐ og telefontjenester
Abstract
Målet med denne evalueringen var å vurdere hva som fungerer og ikke fungerer i 12 chat-, svar- og telefontjenester for ungdom som skal samordnes i en felles plattform i 2019 (en del av DIGI-UNG-prosjektet. Data ble samlet inn vha. intervju med tjenestene, workshops med ungdom, survey med brukere av chat, samt bruksdata fra tjenestene. Resultat viser at det er høy faglig kompetanse og erfaringskompetanse blant svarerne i tjenestene; mange brukere ønsker bare noen å prate med; det er en utfordring å ivareta brukermedvirkning pga. at tjenestene er anonyme; ung.no er ifølge ungdom en kjent og nyttig nettside. Anbefalinger for videre arbeid er å tilrettelegge for systematisk kunnskapsdeling på tvers av tjenestene; å utrede muligheter for flere brukerundersøkelser; å bruke mest ressurser på de brukerne som trenger det mest; å automatisere utvalgte tema deler av samtalen; å utvikle et system for enkel tilgang til bruksdata.