Kunnskapsgrunnlag om standpunktvurdering
Research report
Published version
View/ Open
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3819]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38525]
Abstract
Denne rapporten svarer på tre forskningsspørsmål: . Hvilken forskningsbasert kunnskap finnes om læreres og skolelederes praksis med standpunktvurdering i Norden? . Hvilken forskningsbasert kunnskap finnes om kvaliteten på læreres standpunktvurdering og skolelederes bruk av standpunktvurdering i Norden? . Hvilke eksempler på tiltak for å øke kvaliteten til standpunktvurdering finner vi i et utvalg land det er naturlig å sammenligne seg med? Rapporten gir en metodisk oversikt over hvilke eksklusjons- og inklusjonskriterier for litteratursøk som kunnskapsoppsummeringen bygger på, samt koding og analyser av litteraturen. Sammenlagt bygger denne kunnskapsoversikten på undersøkelser og i alt har lærere, elever og rektorer deltatt i disse undersøkelsene. Videre har henholdsvis dokumenter og karakterer/prøveresultater blitt analysert. I de undersøkelsene som inngår i oversikten, fremkommer det at lærere synes å ta standpunktvurdering på stort alvor og at standpunkt, ifølge selvrapporteringen, bærer preg av systematikk. Videre har undersøkelser vist at lærergitte karakterer, slik som standpunkt, bedre predikerer senere skolefremgang enn resultater fra enkeltprøver. Samtidig viser denne kunnskapsoversikten at vi fremdeles har lite kunnskap om hva de ulike aktørene gjør i praksis. De fleste studiene har heller undersøkt meninger, holdninger og opplevelser til elever og lærere. En viktig konklusjon er dermed at vi har lite forskningsbasert kunnskap om læreres og skolelederes praksis og om kvaliteten på læreres standpunktvurdering.