Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØverby, Harald
dc.contributor.authorRemøy, Andreas Kvalsvik
dc.date.accessioned2021-11-19T18:19:37Z
dc.date.available2021-11-19T18:19:37Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80310926:20987094
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2830547
dc.description.abstractÅ "Google" har i løpet av årene blitt et synonym til det å aksessere og søke på internett. Dette er en konsekvens av at Google Search har vært den dominerende generelle søkemotoren i over to tiår. I løpet av den samme perioden har Google vokst til å bli et selskap verdt milliarder av dollar, og er i dag et av verdens største organisasjoner. Da Google Search has monopol i det generelle søkemotor-markedet de aller fleste steder i verden, har til og med etablerte generelle søkemotorer eid av store tech-selskaper utfordringer med å skaffe markedsandeler i de samme markedene, som gjør inngangen til nye søkemotorer nærmest umulig. For å sikre at Google Search fortsetter å dominere, betaler Google produsenter billioner av dollar hvert år for å sørge for at Google Search er satt som standard søkemotor på en mengde plattformer og enheter. Denne masteroppgaven har tatt for seg en kvalitativ forskningsmetode for å vurdere hvordan Google sin forretningspraksis innvirker på innova- sjon og konkurranse i det generelle søkemotor-markedet. Hvilke faktorer som er viktige for å lykkes i markedet, samt å undersøke konsepter som potensielt kan øke konkurransen og innovasjonen har også vært en sentral del av forskningen. Et litteraturstudie som har involvert relevante temaer, og en teknisk-økonomisk analyse av Google Search har blitt gjennomført for å få et bedre grunnlag til å svare på forskningsspørsmålene. Et konsept som omhandler virtuelle generelle søkemotorer har blitt introdusert. Jeg har funnet ut, at ved å la Google Search være standard søkemotor på en betydelig andel aksesspunkt, kombinert med at Google Search alle- rede har en dominant posisjon i markedet, vil Googles forretningspraksis svekke både konkurranse innovasjon. Mange brukere vet ikke hvordan de endrer standard søkemotor, eller at det i det hele tatt finnes alternativer. Viktige faktorer for suksess i det generelle søkemotor-markedet inklu- derer å senke inngangsbarrieren, og få nok størrelse og differensiering i markedet. Videre mener jeg at virtuelle generelle søkemotorer potensielt kan øke konkurransen, gjennom å minske inngangsbarrierene ved å fjerne behovet for å investere i utviklingen av en fullt funksjonell søkemotor, og dermed tillatte organisasjoner til å fokusere mer på tjenester som kan øke innovasjonen i markedet.
dc.description.abstractTo "Google" has over the years become a synonym to accessing and searching the Internet. This is a consequence of Google Search being the dominant general search provider for over two decades. During the same time period, Google has grown into a multi-billion dollar company, today being one of the largest corporations worldwide. As Google Search has monopoly power in the general search engine market in most areas in the world, even established general search engine competitors owned by large tech-companies struggles to achieve market shares in the same markets, making the entry of new general search engines almost impossible. To make sure Google Search stays dominant, Google pay billions of dollars annually to manufactures to enable Google Search as the default search engine on various platforms and devices. This thesis has taken a qualitative research approach to assess how Google’s business practices impact innovation and competition in the general search engine market. Which factors that are important in order to succeed in the market, and looking into concepts potentially increasing competition and innovation have also been a major part of this study. A literature study involving relevant topics and a techno-economic analysis of Google Search have been conducted in order to get a greater basis for answering the research questions. A concept featuring Virtual General Search engines has been introduced. I have found that by enabling Google Search as the default search engine on a substantial number of access points, combined with Google Search’s already dominate position in the market, Google’s business practices is hurting competition and slowing down innovation. Many users may not be aware on how to change its default search engine, yet alone what alternatives that exists. Important factors for success in the general search engine market, includes lower barriers of entry, gaining adequate scale and differentiation in the market. I have found that Virtual General Search Engines can potentially increase competition, through lowering barriers of entry by the removal of the investment needed to develop a fully functional search engine, allowing the organisation to focus more on services that can increase innovation in the market.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleTechno-Economic Analysis of the Google Antitrust Case
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel