Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønning, Frode
dc.contributor.advisorBjørk, Tina Beate
dc.contributor.authorMarnburg, Ferdinand Marnburg
dc.date.accessioned2021-11-18T18:19:37Z
dc.date.available2021-11-18T18:19:37Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77466261:14615002
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2830374
dc.description.abstractDenne studien har tittelen «Hvordan kan man bygge motivasjon for matematikk?» Studien har som formål å undersøke hvilke aspekter som påvirker motivasjonen for matematikk i en klasse i det yrkesfaglige utdanningsprogrammet bygg- og anleggsteknikk sin motivasjon i matematikk, og hvorvidt disse aspektene kan knyttes opp mot yrkesretting av faget. Oppgaven er skrevet med bakgrunn i fagfornyelsen og de nye yrkesrettede læreplanene i matematikk 1P-Y. Målet er å se på hvilke aspekter som potensielt kan bidra til å styrke elever ved yrkesfaglige utdanningsprogram sin motivasjon for matematikk. Studien er en såkalt casestudie, og baserer seg hovedsakelig på kvalitativ forskning. For denne studien har jeg fulgt en bygg- og anleggsteknikk klasse på første trinn i matematikk 1P-Y i arbeidet deres med en yrkesrettet prosjektoppgave. Datamaterialet som er samlet inn består av to intervjurunder, observasjonsnotater og et spørreskjema. Resultatene gir uttrykk for at det for elevene sin motivasjon er spesielt viktig at matematikken oppleves som relevant og nyttig for yrkesfaget og deres framtidige yrke.
dc.description.abstractThis study is titled «How can you build motivation for mathematics? » The aim of the study is to investigate which aspects influence the motivation for mathematics in a class in the vocational education program building and construction, and whether these aspects can be linked to interdisciplinarity with the vocational subject. The thesis is written because of the subject renewal and the new vocational curricula in mathematics 1P-Y. The aim is to look at which aspects can potentially contribute to strengthening the students in vocational education programs motivation for mathematics. The study is a so-called case study and is based mainly on qualitative research. For this study, I have followed a building and construction class in First Grade in the subject mathematics 1P-Y through their work on an assignment connected to their earlier work in the vocational subject. The data material collected consists of two rounds of interviews, observation notes and a questionnaire. The results indicate that for the students' motivation it is especially important that the mathematics are perceived as relevant and useful in relation to the vocational subject and their future vocation.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan man bygge motivasjon for matematikk?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel