End-User Involvement in Complex Projects
Description
Full text available on 2024-10-22
Abstract
Brukermedvirkning er en viktig faktor som påvirker prosjekt suksess. Formålet med brukermedvirkning er å forstå de underliggende behovene til brukerne og implementere dem i prosjektet slik at brukerne er tilfredsstilt. Dette øker brukervennligheten for et bygg.
Per i dag finnes det ingen tydelig standardisert medvirkningsprosess i Norge. Entreprenører har ofte et større fokus på prosjekt gjennomføring enn brukermedvirkning. For offentlige prosjekter som skal være bærekraftige og effektive er dette dårlig nytt. Denne masteroppgaven forsøker derfor å identifisere de største utfordringene rundt sluttbrukermedvirkning i komplekse byggeprosjekter i offentlig sektor i Norge.
For å svare på denne problemstillingen utføres det en litteraturstudie og fire intervjuer med eksperter i dette feltet. Disse respondentene kommer fra Statsbygg. Kvalitativ metode er anvendt for å samle of analysere data. Intervjuene er dermed analyser ved bruk av induktiv tematisk analyse som kartlegger nøkkelord og temaer som gjentar seg i intervju data. Disse dataene ble brukt for å svare på problemstillingen.
Det ble identifisert seks utfordringer ved sluttbrukermedvirkning i byggeprosjekter i offentlig sektor i Norge. Disse er (1) sentralisering i offentlig sektor, (2) entreprenør-perspektivet i prosjekter, (3) entreprenører og sluttbrukere snakker ikke samme språk, (4) mangel på kommunikasjon i kundebedriften som et resultat av mangel på ledelsesforankring, (5) manglende fokus på forprosjekt fasen, og (6) entreprenører inkluderer ikke et stort nok spekter av sluttbruker grupper. I tillegg er de ofte ikke balansert. End-user involvement is an important factor for a successful project. The aim of end-user involvement is to understand end-user needs and implementing them in the output of the project such that the project satisfies end-user needs, hence raising the usability of the building.
There is no clear standardized process of end-user involvement in Norway. Contractors often have a bigger focus on project efficiency than end-user involvement. This is bad news for public projects which aim to sustainable and efficient as well as satisfying the end-users. This master's thesis aims to identify the major challenges with end-user involvement in public construction project in Norway.
To answer the problem statement, a literature review and four interviews with experts in the field were done. The expert respondents are representatives from Statsbygg, the Norwegian Directorate of Public Construction and Property. Qualitative methodology was used to collect and analyze the interviews and the literature. The interviews were analyzed using inductive thematic content analysis which delivered key topics and keywords for answering the problem statement.
Six main challenges with end-user involvement process in the Norwegian public construction industry were discovered. These are (1) centralization in the public sector, (2) The contractor perspective on the project, (3) contractor and end-users not speaking the same language, (4) lack of communication in the client organization as a result of an uncommitted management, (5) lack of focus and knowledge on the front-end phase of the project, and (6) contractors not including a broad and balance spectrum of end-user groups.