Appreciative Inquiry som tilnærming til organisasjonsutvikling - En kvalitativ studie av seks læreres opplevelser ved en videregående skole
Abstract
Denne studien har undersøkt seks læreres opplevelse av organisasjonsutvikling med
Appreciative Inquiry (AI) som tilnærmingsmetode, og hva som kan være av betydning for en vellykket implementeringsprosess. Kvalitative dybdeintervjuer ble benyttet som
datainnsamlingsmetode og tematisk analyse som dataanalysemetode. Resultatene i
undersøkelsen viser blant annet at lærerne var usikre på hva som var det offisielle målet og planen med å implementere metoden. Lærerne ga også uttrykk for at de var motiverte til AI, men trengte inspirasjon for å kunne fortsette å bruke metoden i arbeidshverdagen. Et annet sentralt funn var lærernes opplevelse av at skolen generelt er preget av motstand rettet mot AI. Lærerne ga videre uttrykk for at de ønsket å fokusere den styrkebaserte tenkemåten som AI innebærer mer mot kollegaer, i tillegg til å være bevisst på den i møte med elevene. Når det gjelder hva som kan ha betydning for en vellykket implementering, er det identifisert og diskutert seks hovedfaktorer. De fremmende faktorene er: opprettholdelse av motivasjon, tilpassing av utviklingsarbeidet til ansattes ønsker, og håndtering av utfordringer som oppstår. De hemmende faktorene er: mangel på informasjon, motstand til endring, og at AI er en relativt ny metode.