Show simple item record

dc.contributor.authorHaddeland, Ida Dahl
dc.date.accessioned2015-04-28T14:37:35Z
dc.date.available2015-04-28T14:37:35Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/282744
dc.description.abstractDenne studien har undersøkt seks læreres opplevelse av organisasjonsutvikling med Appreciative Inquiry (AI) som tilnærmingsmetode, og hva som kan være av betydning for en vellykket implementeringsprosess. Kvalitative dybdeintervjuer ble benyttet som datainnsamlingsmetode og tematisk analyse som dataanalysemetode. Resultatene i undersøkelsen viser blant annet at lærerne var usikre på hva som var det offisielle målet og planen med å implementere metoden. Lærerne ga også uttrykk for at de var motiverte til AI, men trengte inspirasjon for å kunne fortsette å bruke metoden i arbeidshverdagen. Et annet sentralt funn var lærernes opplevelse av at skolen generelt er preget av motstand rettet mot AI. Lærerne ga videre uttrykk for at de ønsket å fokusere den styrkebaserte tenkemåten som AI innebærer mer mot kollegaer, i tillegg til å være bevisst på den i møte med elevene. Når det gjelder hva som kan ha betydning for en vellykket implementering, er det identifisert og diskutert seks hovedfaktorer. De fremmende faktorene er: opprettholdelse av motivasjon, tilpassing av utviklingsarbeidet til ansattes ønsker, og håndtering av utfordringer som oppstår. De hemmende faktorene er: mangel på informasjon, motstand til endring, og at AI er en relativt ny metode.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectAppreciative Inquirynb_NO
dc.subjectorganisasjonsutviklingnb_NO
dc.subjectorganisasjonsendringnb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectmotstandnb_NO
dc.subjectimplementeringsprosessnb_NO
dc.titleAppreciative Inquiry som tilnærming til organisasjonsutvikling - En kvalitativ studie av seks læreres opplevelser ved en videregående skolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record