Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHøyland, Karin
dc.contributor.authorKnudsen, Alexandra Helene Vaillot
dc.date.accessioned2021-10-29T17:19:12Z
dc.date.available2021-10-29T17:19:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:85501978:51073484
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2826615
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg temaet universell utforming av skolebygg, og sikter på å belyse betydningen de fysiske omgivelsene har for ulike elevers skolehverdag, samt behovet for universell utforming i skolen. Formålet er videre å kartlegge hvilke løsninger som kan implementeres for at et skoleanlegg utformes på en måte som inkluderer alle. Dette vil bli sett i lys av brukerperspektivet til tre elever med ulik nedsatt funksjonsevne, ved Dalgård skole og ressurssenter i Trondheim kommune. Studien baserer seg på en litteraturstudie, samt en casestudie av skolen, hvor det blir anvendt kvalitative metoder. Dette inkluderer deltagende observasjon av nevnte elever, samt kvalitativt forskningsintervju med deres foreldre og lærere. Det vil i studien bli søkt mot å besvare følgende problemstilling: «Hvordan kan det fysiske miljøet legge til rette for en skolehverdag som inkluderer alle elever?». Universell utforming er et begrep som forenklet sett bygger på prinsippet om at flest mulig skal ha tilgang til hele samfunnet. For å finne frem til løsninger som inkluderer alle elever i de fysiske omgivelser, er det essensielt å ta hensyn til de ulike elevenes behov og forutsetninger. Resultater fra denne studien kan i liten grad generaliseres ettersom det er utfordrende å si noe generelt basert på én skole og tre elever. Ved flere studier som denne, vil imidlertid kunnskapen om barrierer hver enkelt elev møter på, og løsninger som redusere disse, bidra til økt kunnskap i det store bildet. Dette kan videre brukes som grunnlag for innovasjon og utvikling av nye løsninger. Studien viser at de fysiske omgivelsene legger rammer for læringsmiljøet, og kan følgelig åpne for, eller begrense, barns mulighet til deltagelse i hverdagslivet. Det er derfor viktig at det fysiske læringsmiljøet er universelt utformet, slik at elevene med funksjonsnedsettelse får mulighet til å delta i lek- og læringsaktiviteter på lik linje med de andre. For å oppnå denne målsetningen konkluderes det med at det er nødvendig med tilrettelegging som tar hensyn til hver enkelt elevs behov og forutsetninger, gjennom design, arkitektur, detaljplanlegging og pedagogikk.
dc.description.abstractThis master thesis deals with the theme of universal design of school buildings and aims to focus on the role the physical environment has on the everyday school life of different pupils, as well as the need for universal design in schools. The purpose is furthermore to map out solutions that can be implemented in school facilities, designed to include all pupils. This will be looked at through the user perspective of three pupils with different disabilities, at Dalgård school and resource center in the municipality of Trondheim. The study is based on a literature study, as well as a case study of the school facilities, where qualitative methods are used. This includes participant observation of the aforementioned pupils, in addition to qualitative research interviews with their teachers and parents. The study seeks to answer the following question: “How can the physical environment facilitate an everyday school life that includes all pupils?”. Universal design is a concept that, simply put, is based on the principle that as many people as possible should be able to participate in, and have access to, the whole society. In order to find solutions that includes all pupils in the physical environment, it is essential to take into account the different needs and prerequisites of the pupils. The results from this study can only to a small extent be generalized as it is challenging to conclude something on a general basis based on three pupils and one school. If similar studies are published, however, the knowledge of barriers that each individual pupil encounters, and solutions that reduce these, will contribute to increased overall knowledge and awareness. This can further be used as a basis for innovation and development of new solutions. The study shows that the physical environments sets the framework for the learning environment, and can consequently facilitate, or limit, children’s opportunities for participation in everyday life. It is therefore important that the physical learning environment is universally designed, so that pupils with disabilities are able to participate in both play and learning on equal terms with the other children. In order to achieve these goals, it is concluded that it is necessary with facilitations that take into account each individual pupil´s needs and prerequisites, through design, architecture, detailed planning and pedagogy.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUniversell utforming av skolebygg En casestudie av det fysiske læringsmiljøet ved Dalgård skole og ressurssenter i Trondheim kommune
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel