Show simple item record

dc.contributor.advisorFrøyen, Yngve Karl
dc.contributor.authorWirgenes, Maren Cecilie
dc.date.accessioned2021-10-28T17:19:49Z
dc.date.available2021-10-28T17:19:49Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:85482393:10187637
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2826373
dc.description.abstractBefolkningsvekst medfører økt behov for flere boliger, arbeidsplasser, sosial- og teknisk infrastruktur, samt høyere kapasitet og tilbud av næring og tjenester. For å kunne skape ett attraktivt, klimavennlig og levende samfunn må det bli planlagt for en samordnet areal- og transportplanlegging. Da det er vist at arealbruk og transportkvaliteten har effekt på hverandre. En av strategiene for å gå i den retningen er å planlegge for byer som er mindre bilbaserte, og er tilrettelagt for de mer bærekraftig transportmidlene gange, sykkel og kollektivtransport. Lokale sentra kan være med på å skape attraktive og klimavennlige byer som en del av en kompakt byutvikling. Der nye boliger etableres langs viktige kollektivknutepunkt og i lokale sentra. Lokale sentra som inneholder et bredere utvalg av varer, tjenester, møteplasser og kulturarena, vil danne kortere avstander mellom befolkningen sitt bosted og daglige formål. Dette kan gjøre daglige behov mer tilgjengelige for befolkningen og samtidig kan gjøre det enklere å velge de mer bærekraftig transportmidlene. Oppgaven sin hensikt er å studere om utviklingen av lokale sentra kan være et virkemiddel for økt bruk av bærekraftig transport. Flercasestudie tar for seg tre lokale sentra som blir studert sammen og enkeltvis. For å besvare problemstillingen blir utviklingen av lokale sentra sammenlignet med utviklingen av transportmiddelfordelingen i Trondheim. Det ble der vist at samtidig som lokale sentra utvikler seg og får en større plass i senterstrukturen, i kommunale planer og i teorien, kan man se at befolkningen reiser mer med de bærekraftig transportmidlene. Der lokale sentra med et konkurrerende tilbud av funksjoner både i ytre og indre bystruktur, vil øke bruken av sykkel og gående hos befolkningen i større grad. Det ble videre studert hvilken effekt lokale sentra kan ha på reisevanene til befolkningen. Resultatene viste en generell tendens til at lokale sentra øker andelen gående. Det vil også påvirke syklende, men ikke like markant. Lokale sentra påvirker reisende med kollektivtransport mindre, men samtidig bruker befolkningen transportmidlet sjeldnere, da det er sannsynlig at lokale sentra er lokalisert for nærme befolkningen til at det er hensiktsmessig å bruke kollektivtransport. Det er en stor andel som kjører bil til lokale sentra, samtidig viser resultatene en generell trend til at lokale sentra gjør at befolkningen bruker bilen mindre enn på andre handle- og servicereiser. Årsaken til dette er spesielt korte avstander og tilgjengelig lokalisering, der personlige faktorer som praktiske behov og ærend gjør at man fremdeles bruker bilen. Det blir så studert hvordan ulike varer og tjenester påvirker besøksmønsteret. Det ble vist at befolkningen verdsetter ett bredt og stort vare- og tjenestetilbud. Der virksomheter som dagligvarebutikk, apotek, post i butikk, vinmonopol og treningssenter var mest attraktive. Samtidig ble det vist at dersom lokale sentra skal bli mer attraktive, er det antagelig et behov for å styrke det lokale sentra som en møteplass og handelssted. Ett sidestudie ble gjennomført for å studere hvilken effekt en pandemi kan ha på befolkningens reisevaner til lokale sentra. Det ble vist antydninger til at flere går og sykler, og oppholder seg der oftere. På lengre avstander er det færre som reiser med kollektivtransport nå enn før pandemien. De reiser med bil på grunn av hjemmekontor og ønske om å unngå trengsel. Det vil krever mer forskning og kunnskap på fagområdet før det kan bli konkludert.
dc.description.abstractPopulation growth entails an increased need for more housing, jobs, social and technical infrastructure, as well as higher capacity and supply of industry and services. To create an attractive, environmentally friendly, and vibrant society, land use- and transport planning ought to be combined. It has been shown that land use planning directly affects transportation planning, and vice versa. Planning for cities that are adapted for sustainable transportation rather than cars is one of the strategies for a more attractive and environmentally friendly city. Local city centers can also be an instrument to create an attractive and environmentally friendly city. Where new houses are built near public transportation hubs and local city centers. The formation of local centers that contain of a wide range of goods, services, meeting places and cultural areas will shorten the distance between the citizens' place of residence and daily chores. This can make daily needs more accessible for the population and make it easier to choose sustainable transportation. The purpose of the thesis is to study whether the development of local centers can lead to increased use of sustainable transportation. A multiple case study is used to examine three local centers, individually and in comparison. To answer the thesis' main question, the development of local centers is compared to the means of transportation in Trondheim. The main finding is that there is a positive correlation between local centers developing and gaining importance in the city center structure and the use of sustainable transportation by the citizens. The local centers offer competitive functions, which leads to an increased proportion of cyclists and pedestrians. The effect that the local center can have on the travel habits of the population has been studied further. The results show a general tendency that local centers increase walking as a transportation mean. It will also affect the number of people bicycling, but not as significantly. Further, the development of local centers will have less impact on the use of public transportation, because of the centers’ proximity to the citizens' place of residence people use the transportation mean less. Several people asked travel by car to the local centers, especially when there are personal factors or practical needs requiring it, but the general trend is that the citizens travel less to the local centers by car. Then it is studied how different goods and services affect the flow of people to central places. It has been found that the population values a wide and large range of goods and services, where groceries, pharmacy, post office, liquor store and fitness center are the most attractive businesses. At the same time, if the local city center should be more attractive, the people asked said that is a need to strengthen the local center as a meeting- and shopping place. Finally, a study was conducted to see what effect a pandemic can have on the population's travel habits to local centers. The results show an indication of increased walking and bicycling, and also an increased use of the local centers. When the distance to the local center is longer, people tend to go by car rather than public transportation, due to their use of home office and fear of congestion. More research and knowledge on the field is required before a conclusion on this theme can be reached.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLokale sentra som et virkemiddel for økt bruk av bærekraftig transport
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record