Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEmstad, Anne Berit
dc.contributor.authorDyrdal, Gunn Heidi
dc.date.accessioned2021-10-21T18:20:11Z
dc.date.available2021-10-21T18:20:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:86094645:22523865
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2824715
dc.description.abstractSammendrag Tema for denne studien er rektors utvikling av profesjonsfellesskapet og fagfornyelsen. Et tema som er svært aktuelt i dag, der samfunnet er i rask endring. Den største og viktigste oppgaven for fremtidige rektorer vil være ledelse av endring. Det stilles andre krav til både rektorer og lærere i dag enn for noen år tilbake. Nå har den norske skole stått midt i en fornyelse av læreplanverket, fra august 2020 trådte LK20 i kraft i de norske skoler. Det nye læreplanverket omtales ofte som fagfornyelsen, der Overordnet del er ny og det er fornying i alle fag. Gjennom fagfornyelsen og Overordnet del legges det mer vekt på profesjonsfellesskapet i skolen. Med dette som bakgrunn har jeg i min studie tatt utgangspunkt i denne problemstillingen: Hvordan tilrettelegger rektor for utvikling av profesjonsfellesskapet i skolen når fagfornyelsen skal realiseres? For å utdype problemstillingen har jeg brukt følgende forskningsspørsmål: 1. Hva legger rektor vekt på i utvikling av skolens profesjonsfellesskap? 2. Hvilke prosesser er gjennomført ved skolen med tanke på forberedelse til realiseringen av fagfornyelsen overfor lærerne? 3. Hvordan legger rektor til rette for at lærerne skal være deltagende i arbeidet med fagfornyelsen? I denne studien har jeg benyttet meg av kvalitativ intervjustudie med semistrukturerte intervju. Teorien som er benyttet er hentet fra forskningslitteratur med fokus på profesjonsfellesskapet, profesjonsutvikling, og læring i organisasjoner. Empirien er hentet fra intervjuene av fire rektorer, der to av rektorene er fra barneskole, og de andre to rektorene er fra ungdomsskole. Funn i studien er knyttet til problemstillingen og mine tre forskningsspørsmål. Rektorene viser at de er opptatt av å utvikle profesjonsfellesskapet i organisasjonen til å bli et profesjonelt læringsfelleskap, der de legger vekt på samarbeidende fellesskap. Rektorene går foran, ta del i, samt evne til å delegere myndighet i utviklingsprosessene. Rektorene involverer lærerne tidlig i utviklingsprosesser og prioriterer tid og ressurser til kurs, planleggingsdager og møter. Drøfting av begreper og utvikling av et felles språk er også høyt prioritert med tanke på å styrke profesjonsfellesskapet. Alle rektorene har klare mål og forventninger til sine ansatte og de verdsetter det å kunne være tett på sine lærere.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan tilrettelegger rektor for utvikling av profesjonsfellesskapet i skolen når fagfornyelsen skal realiseres?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel