Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrøyen, Yngve
dc.contributor.authorCondemine, Ingvild
dc.date.accessioned2021-10-21T18:09:51Z
dc.date.available2021-10-21T18:09:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:85482393:51725913
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2824631
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMed høy befolkningsvekst og stadig økende urbanisering øker transportarbeidet og klimagassutslippene i de store byene. Som et element i bærekraftig byutvikling blir nå lokale sentra og kompakt bystruktur sett på som en slags motgift mot byspredning og mye biltrafikk. Gjennom tilgang til hverdagslivets målpunkter innenfor gangavstand, skal bilbruken reduseres. I nasjonal transportplan er det bestemt at arealbruk skal inn i de regionale transportmodellene i større grad, gjennom det nye arealdataverktøyet ADV. ADV trenger data knyttet til besøk, definert som alle andre reiser enn arbeidsreiser. Besøk utgjør altså en stor del av de daglige reisene, men er samtidig et relativt nytt forskningsfelt, da det til nå er blitt mye fokusert på arbeidsreiser. Denne oppgaven studerer nærmere hvordan ulike faktorer påvirker besøk ved lokale sentra, gjennom en flercasestudie av Stavset, Sverresborg og Moholt. Det er sett på sammensetningen av virksomheter gjennom å studere næringsklassifikasjoner, og funksjonsblanding gjennom balanseindeksen. Transport og tilgjengelighet er undersøkt ved hjelp av nettverksanalyser, og parkering er studert gjennom observasjon og telling i felt. Analysene tar utgangspunkt i det totale besøkstallet for hvert av de lokale sentra. Besøkstall er samlet inn fra virksomhetene ved sentra, samt beregnet via gjennomsnittsverdier og estimat fra ADV. Det er konkludert med at Moholt har mest besøk, etterfulgt av Sverresborg og til slutt Stavset. De besøkende er også spurt om hva som er årsaken til at de velger de lokale sentra, gjennom en spørreundersøkelse. De oppgir faktorer knyttet både til lokalisering og egenskaper ved virksomhetene. At det er nærmest framstår som viktigste årsak, men man ser også at folk reiser forbi tilbud dersom det ikke er tilfredsstillende med tanke på utvalg, kvalitet og pris. Utforming av det lokale sentrumet ser også ut til å ha innvirkning på hvordan det lokale sentrumet oppfattes, og antall ærend som gjennomføres. Det er ikke funnet noen tydelig sammenheng mellom mengde besøk og antall virksomheter eller hvor mangfoldig tilbudet er. Dette kan muligens være fordi analysen er basert på antall butikker og ikke salgsareal, da dette ikke var tilgjengelig for casestudien. Det ble imidlertid avdekket at jo høyere grad av funksjonsblanding, jo mer besøk har det lokale sentrumet. Det er også en tydelig tendens til at dagligvare bidrar med klart flest besøk, og at apotek også er en viktig magnet. Alle de lokale sentra har en høy bilandel, og noen besøkende kjører selv på korte avstander. Det er i casestudien funnet en tendens til at jo bedre tilgjengelighet et lokalt sentrum har, jo mer besøk vil det attrahere. Det er også funnet mer bærekraftig reisemiddelfordeling, jo bedre tilgjengeligheten er samlet sett. Det ser også ut til å være en tendens til at jo mer parkering som tilbys, jo mer besøk har det lokale sentrumet, men det er mulig at dette faktisk henger sammen krav i kommuneplanens arealdel og størrelse på forretningsareal. Svært få av de besøkende nevnte parkering som en faktor, men det kan ha utspring i at det ses på som en selvfølge ved dagens lokale sentra.
dc.description.abstractWith high population growth and ever-increasing urbanization, transport work and greenhouse gas emissions in the big cities are increasing. As an element in sustainable urban development, local centers and a compact urban structure is now seen as an antidote to urban sprawl and high amounts of car traffic. Through access to the target points of everyday life within walking distance, car use will be reduced. In the national transport plan, it has been decided that land use should be included in the regional transport models to a greater extent, through the new area data tool ADV. ADV needs data related to visits, defined as all travel other than business travel. Visits thus form a large part of the daily journeys, but are at the same time a relatively new field of research, as there has so far been a lot of focus on work journeys. This thesis studies how various factors affect the visit at local centers, through a multiple case study of Stavset, Sverresborg and Moholt. The composition of enterprises is studied through business classifications, and level of mixed use through the balance index. Transport and accessibility has been investigated using network analysis, and parking has been studied through observation and counting in the field. The analyzes are based on the total number of visitors for each of the local centers. Visitor numbers are collected from the businesses at the centers, as well as calculated via average values and estimates from ADV. It has been concluded that Moholt has the most visits, followed by Sverresborg and finally Stavset. Visitors have also been asked what is their reason for choosing the local centers, through a survey. They state factors related to both the location and characteristics of the businesses. That it is the most near appears to be the most important reason, but it is also observed that people travel past offers if it is not satisfactory in terms of selection, quality and price. The design of the local center also seems to have an impact on how the local center is perceived, and the number of errands that are carried out. No clear correlation has been found between the number of visits and the number of companies, nor how diverse the offer is. This could be because the analysis is based on the number of stores and not sales area, as this was not available for the case study. However, it had been revealed that the higher degree of functional mix, the more visits the local center will have. There is also a clear tendency that grocery stores by far contribute with the most visits, and that pharmacies are also important magnets. All the local centers have a high car share, and some visitors drive even on short distances. In this case study, there is a tendency that the better accessibility a local center has, the more visits it will attract. The modal split is also more sustainable the better the accessibility is overall. There also seems to be a tendency showing that the more parking is offered, the more visits the local center has. It is however possible that this is actually related to requirements in the municipal plan and size of business area. Very few of the visitors mentioned parking as a factor, but it could be because it is taken for granted at today's local centers.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBesøk ved lokale sentra - En studie av hvordan ulike faktorer påvirker besøk ved lokale sentra i Trondheim
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel