Knowledge sharing in a European sales company
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2824596Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
DESMI er et globalt selskap som produserer og selger pumper og pumpeløsninger over hele verden gjennom sitt globale nettverk. Fra en SWOT-analyse i den interne DESMI-strategien ble det funnet at DESMI hadde mye kunnskap, men delte det ikke på tvers av land. Dette dannet derfor problemstillingen ”Hvordan kan DESMI legge til rette for kunnskapsdeling på tvers av land?”. Den teoretiske antagelsen som ble brukt i denne oppgaven var Nonakas arbeid med knowledge management, samt noen støtteteorier rundt epistemologien om praksis’ syn på kunnskap fra Ribeiro og Orlikowski. Konseptet om ba fra Nonakas arbeid ble valgt ut for å operasjonalisere problemstillingen til fire forskningsspørsmål, mens organizational knowing-praksiser ble valgt fra Orlikowskis arbeid for å operasjonalisere problemstillingen til ett forskningsspørsmål. Forskningsspørsmålene var: 1) Hvordan tilrettelegger DESMI for at kolleger skal bli kjent? 2) Skaper DESMI en arena for dialog og dokumenterer DESMI denne erfaringen? 3) Hvordan systematiserer DESMI sin eksplisitte kunnskap? Og distribuerer DESMI denne på en god måte? 4) Oppfordrer DESMI sine ansatte til å bruke den kollektive kunnskapen bedriften besitter? 5) Blir organizational knowing-praksisene tilrettelagt og gjentatt jevnlig i DESMI? Metoden som ble brukt i denne oppgaven var en kvalitativ tilnærming hvor seks ansatte fra DESMI ble intervjuet. Disse ansatte satt enten i Marine & Offshore-salg (selgere) i Europa eller støttefunksjoner relatert til M&O-salg i Europa. De empiriske dataene som ble funnet under intervjuene ble presentert under hvert av konseptene om ba fra Nonakas teorier. Empiriske data for organizational knowing-praksisene ble ikke samlet spesifikt, men var en del av de empiriske dataene fra de forskjellige ba.Hovedkonklusjonen i denne undersøkelsen viste at DESMI ikke tilrettelagte så mye for kunnskapsdeling på tvers av land. Hovedutfordringene var at internasjonale ansatte ikke møttes regelmessig, det eksisterer ingen offisiell arena for dialog i DESMI, og dokumentering/formalisering er ikke vanlig, kunnskapsdelingsverktøyet som ble mest brukt var noe vanskelig å bruke og inneholdt gammel informasjon, DESMI var ikke flinke til å distribuere kunnskap, veiledning ble ikke gjort for senior/etablerte ansatte, og organizational knowing-praksisene ble bare fulgt til en viss grad og ikke nødvendigvis gjentatt jevnlig.Mange av disse utfordringene har imidlertid noen enkle løsninger, så DESMI er i stand til å forbedre mye av sin kunnskapsdeling. DESMI is a global company which manufactures and sells pumps and pumping solutions worldwide through its global network. Through a SWOT analysis in the internal DESMI strategy, it was seen that DESMI had a lot of knowledge, but did not share it across countries, thus creating the thesis question “How can DESMI facilitate for knowledge sharing across countries?”.The theoretical assumption used in this thesis was Nonaka’s work on knowledge management, and some supporting theories from the epistemology of practice view on knowledge from Ribeiro and Orlikowski. From Nonaka’s work, the concept of ba was chosen to operationalize the thesis question into four research questions, while Orlikowski’s work the organizational knowing practices was chosen to operationalize the thesis question into one research question. These research questions were: 1) How does DESMI facilitate for colleagues getting to know each other? 2) Does DESMI create an arena for dialogue and does DESMI document this experience? 3) How does DESMI systemize its explicit knowledge? And do DESMI distribute this in a good way? 4) Is DESMI encouraging employees to utilize its collective company knowledge? 5) Are the practices of organizational knowing facilitated and repeatedly enacted in DESMI?The method used in this thesis was a qualitative approach where six employees from DESMI were interviewed. These employees were either sitting in Marine & Offshore sales (sales persons) in Europe or related support function to M&O sales in Europe.The empirical data found during the interviews was presented under each of the concepts of ba from Nonaka’s theories. Empirical data for organizational knowing practices were not gathered specifically but were part of the empirical data from the various ba.The main conclusion of this research showed that DESMI did not facilitate much for knowledge sharing across countries. The main challenges were that international employees did not meet physically on a regular basis, there exists no official arena for dialogue in DESMI, and documenting/formalizing is not common, the main knowledge sharing tool was somewhat difficult to use and contained old information, DESMI was not good at distributing knowledge, mentoring was not done for senior/established employees and the organizational knowing practices were only followed to some extent and not necessarily repeatedly enacted.Many of these challenges do however have some easy solutions, so DESMI is in a good position to improve much of its knowledge sharing.