Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSamuelsen, Anne Sofie
dc.contributor.authorTrøen, Mia Greiff
dc.date.accessioned2021-10-16T17:22:25Z
dc.date.available2021-10-16T17:22:25Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79273327:58157169
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2823506
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studiens hensikt var å undersøke hvordan lærere i ungdomskolen møter elever som viser innagerende atferd og hvordan barnets stemme kan komme til uttrykk gjennom en positiv relasjon til læreren sin. Studien ble undersøkt ut fra problemstillingen: «På hvilken måte kan en positiv lærer-elev-relasjon bidra til at barnets stemme kommer til uttrykk hos elever som viser innagerende atferd?». Oppgaven har et kvalitativt forskningsdesign med kvalitativt forskningsintervju som metode. For å undersøke problemstillingen gjennomførte jeg fire intervju med ungdomsskolelærere som hadde ulik bakgrunn og erfaring. Funnene ble presentert og drøftet ut ifra de tre kategoriene innagerende atferd, positive lærer-elev-relasjoner og barnets stemme. Hovedfunnet i denne studien viser at innagerende atferd var et nokså ukjent begrep blant informantene. Dette kan tyde på at innagerende atferd er et begrep som må enda mer frem i lyset, både i utdanningsløpet og inn i skolehverdagen. Informantene trekker også frem viktigheten av at selv om elever fremstår som stille, trenger det ikke å bety at de er innagerende – det kan være en del av deres personlighet. I kategorien positive lærer-elev-relasjoner fant jeg at lærerne bruker lengre tid på relasjonsbygging til elever som viser innagerende atferd enn andre elever. Det er vanskeligere å nå frem til elever som ikke snakker så mye. At disse elevene føler trygghet, er vesentlig når det kommer til å etablere gode relasjoner, og gjennom å føle seg trygg, kan det være enklere for elever som viser innagerende atferd å uttrykke seg. I kategorien barnets stemme fant jeg viktigheten av at lærerne legger til rette for at elevene får muligheten til å uttrykke seg skriftlig i en «tankebok» eller loggskriving. Dette fører til at elever som viser innagerende atferd får muligheten til å skrive ned tanker og følelser, men dette kan være avhengig av at de føler de har en god relasjon til læreren sin. Trygghet er også et nøkkelord når det kommer til at elever som viser innagerende atferd skal få uttrykke seg. Ved at disse elevene finner én eller flere voksne de kan etablere en god relasjon med, kan det føre til at det blir lettere for de å uttrykke seg og sin egen situasjon ovenfor en voksen. Med tanke på videre forskning på feltet, kan det være hensiktsmessig å ha et større fokus på både innagerende atferd og barnets stemme, både i utdanningsløpet, men også på arbeidsplassen blant de ansatte.
dc.description.abstractThe purpose of this study was to examine how teachers in upper secondary school meet students who show introvert behavior and how the child's voice can be expressed through a positive relationship with their teacher. The study was examined on the basis of the problem: «How can a positive teacher-student-relationship contribute to the child's voice being expressed in students who show introvert behavior?». The thesis has a qualitative research design with qualitative research interview as a method. To examine the problem, I conducted four interviews with upper secondary school teachers who had different backgrounds and experiences. The findings are presented and discussed based on the three categories of introvert behavior, positive teacher-student-relationships and the child's voice. The main finding in this study shows that introvert behavior was a fairly unknown term among the informants. This may indicate that introvert behavior is a term that must come to light even more, both during the education and in everyday school life. The informants also points out the importance of the fact that even if students appear quiet, it does not have to mean that they are introvert - it can be a part of their personality. In the category of positive teacher-student-relationships, I found that teachers spend more time building relationships with students who show introvert behavior than other students. It is more difficult to reach students who do not talk much. The fact that these students feel security is essential when it comes to establishing good relationships, and through feeling safe, it can be easier for students who show introvert behavior to express themselves. In the category of the child's voice, I found the importance of the teachers making it able for the students to have the opportunity to express themselves in writing in a "thought book" or log writing. This gives students who show introvert behavior the opportunity to write down thoughts and feelings, but this may depend on the fact that they feel are having a good relationship with their teacher. Security is also a key word when it comes to students who show introvert behavior being able to express themselves. If these students find one or more adults, they can establish a good relationship with, it can make it easier for them to express themselves and their own situation to an adult. With a view to further research in the field, it may be appropriate to have a greater focus on both introvert behavior and the child's voice, both in the educational process, but also at the workplace among the employees.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBetydningen av positive lærer-elev-relasjoner for elever som viser innagerende atferd
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel