"Die Philosophie des Lebens": Den menneskelige fremmedgjøring som tidssvarende og den dionysiske og apollinske syntese som utidssvarende - Om de grunnleggende filosofiske affiniteter og kontraster i forholdet mellom Friedrich Nietzsche og Richard Wagner
Abstract
«Die Philosophie des Lebens»: Den menneskelige fremmedgjøring som tidssvarende og
den dionysiske og apollinske syntese som utidssvarende.
Om de grunnleggende filosofiske affiniteter og kontraster i forholdet mellom Friedrich
Nietzsche og Richard Wagner.
Masteroppgaven tok utgangspunkt i Nietzsches og Wagners ”Lebensphilosophie” som
kan sies å representere en naturalistisk, fysiologistisk, vitalistisk, anti-metafysisk og antitranscendent
(anti-religiøs) grunnholdning, der livet an sich utgjør den absolutte normative
standard.
Nietzsche benyttet begrepet ”dionysisk” for å konseptualisere sin egen naturalistiske
og anti-metafysiske epistemologi og ontologi. Begrepene ”apollinsk” og ”dionysisk” ble
drøftet innenfor rammene av et kultur-, kapitalisme- og metafysikk-kritisk perspektiv.
Kulturperspektivet ble i all hovedsak knyttet til Nietzsches relasjon til mytologien (herunder
den greske tragedie) og til musikken som en universell kunstform og et universale ante rem.
Det sentrale var et forsøk på å klargjøre de epistemologiske, ontologiske, eksistensielle og
metafysiske implikasjonene av det dionysiske og det apollinske som henholdsvis dikotomi og
syntese. Innenfor den kulturelle syntesen av det dionysiske og det apollinske (det musikalske
drama) ble relasjonen til Richard Wagner tillagt spesiell betydning. Innenfor
kapitalismeperspektivet hadde (det jeg valgte å kalle) den Nietzscheske og Wagnerske ”teori”
for subsumpsjon, fremmedgjøring og emansipasjon en sentral posisjon.
Oppgavedesignet var innledningsvis en kort presentasjon av Nietzsches og Wagners
«Lebensphilosophie», før vi rettet fokus mot den apollinske- og dionysiske dikotomi og
dissonans innenfor den moderne europeiske kultur. Dernest presentere vi noen
grunnkonsepter som var helt sentrale for den Nietzscheske og Wagnerske epistemologi og
ontologi samt deres mulige metafysiske, eksistensialistiske og kapitalismekritiske
implikasjoner. Deretter diskuterte vi den apollinske og dionysiske syntesen i form av det
greske drama i ”Tragediens fødsel” før vi rettet oppmerksomheten mot det musikalske drama
hos Wagner som apollinsk og dionysisk syntese samt mulige berøringspunkter mellom
Wagner og Nietzsche i kulturell og epistemologisk forstand samt Nietzsches senere kritikk av
Wagner. Avslutningsvis klargjorde vi eksplisitt og presentere nettopp eksplisitt de
eksisterende filosofiske affiniteter og kontraster mellom Friedrich Nietzsche og Richard
Wagner.