Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRånes, Brian Christer Nebb
dc.date.accessioned2015-04-09T14:29:20Z
dc.date.available2015-04-09T14:29:20Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/281140
dc.description.abstractTilstedeværelsen av K-pop-produksjon i Norge er ikke tilfeldig. Norske produsenter identifiserer både et økonomisk og et kunstnerisk potensiale i det koreanske markedet, samtidig som koreansk musikk-industri motiverer ikke-koreanske produsenter til å eksportere pop til Korea og til å samarbeide med koreanske produsenter. Denne produksjonsmodellen tilhører S.M. Entertainments globaliseringsstrategi cultural technology. Likevel finnes det marginalt med litteratur om K-pop og K-pop-produksjon. Denne masteravhandlingen utforsker musikalsk innhold og produksjonspraksis i transnasjonalt produserte K-pop låter, og undersøker videre hvordan internasjonale og transnasjonale samarbeid utfolder seg i denne produksjonsprosessen. Oppgaven forsøker å forminske avstanden mellom hovedtemaene i Hallyu-forskning – kultur, fandom, kulturgeografi, økonomi, etnografi, eller en blanding av disse – og K-pops musikalske innhold.nb_NO
dc.description.abstractThe presence of K-pop production in Norway is not coincidental. Norwegian producers have identified economic and artistic market opportunities in Korea, while the Korean music industry has encouraged non-domestic producers to export pop songs to the Korean market and to collaborate with Korean producers. This model of production is a part of corporate globalization strategies such as S.M. Entertainment’s “cultural technology.” Yet, literature is scarce on the music in K-pop and its production. This thesis explores the musical content and production practices in transnationally produced K-pop tracks, and further investigates how international and transnational collaborations work in the production of K-pop. It attempts to bridge the gap between the most occurring themes of Hallyu research – culture, fandom, cultural geography, economics, ethnography or an interdisciplinary amalgam of these – and K-pop’s musical content.
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectK-popnb_NO
dc.subjectKpopnb_NO
dc.subjectKoreanb_NO
dc.subjectKorean Popnb_NO
dc.subjectmusic productionnb_NO
dc.subjectSM Entertainmentnb_NO
dc.subjectYlvisnb_NO
dc.subjectCultural technologynb_NO
dc.subjectthirdspacenb_NO
dc.subjectglobalizationnb_NO
dc.subjecthybridisationnb_NO
dc.subjectglobalnb_NO
dc.subjectinternationalnb_NO
dc.subjecttransnationalnb_NO
dc.subjectDesign Musicnb_NO
dc.subjectGirls' Generationnb_NO
dc.subjectMiss Anb_NO
dc.subjectDeepFrostnb_NO
dc.subjectothernessnb_NO
dc.subjectSelf and othernb_NO
dc.titleChocolate, Mustard and a Fox - Norwegian K-Pop, Its Production and Performancenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music theory: 112nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel